Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
41
stykke, hvoraf en fri Efterligning, opgravet i
Puteoli, er kommen til vor Tid for at lade os
ane, hvad Skjønhedens Historie gik glip af, da
dette Værk tilintetgjordes. Mange andre
Ti-berius-Støtter, rejste af Smigeren og Frygten
eller, som i dette Tilfælde, af Taknemmeligheden,
har Hadet knust; men ikke des mindre eje vi
gode Billeder af Augustus’s Arving. Til Arven
høre dennes Ansigtstræk. Uagtet den krogede
Næse — Romernæsen, som man saa sjeldent ser
i Rom — har Tiberius saa stærk Slægtlighed
med Stilfaderen, at Mangen har haft Mistanke
om et nærmere Baand imellem dem. Mest i
Øine faldende er maaske denne Lighed, naar
man sammenligner det i Ostia fundne
Brystbillede af den unge Oktavius med de Buster af
den unge Tiberius, som Lateranmuseet og Museo
Nazionale i Neapel eje Men Aarene udslette
ikke Ligheden, om end Udtrykket hos den Ene
bestandig mere og mere formørkes, stivner og
forkunstles, medens den Andens stadig klarere
og klarere gjennemstraales af Mildhed og Fred.
Havde man Lejlighed til ved Siden af
hinanden at se de Tiberiusbilleder, som nu ere
spredte i en Mængde Museer, Vatikanets, Museo
Capitolino, Lateranets, Villa Albanis og andre,
fremstillende ham i forskjellige Aldere, vilde
man til en vis Grad kunne følge hans Aands
Vej gjennem Dødens Skyggers Dal, indtil han
forsvinder i Akeron. Særlig fæster sig i Er-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>