Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
8 1
Klaudius Cæsar, Shakspeares tine
romantiskmoderne Drømmer og den kejtede, svage,
sanselige Olding paa Romas Trone — en saadan
Sammenligning maa jo føre en hel Mængde
Indvendinger meel sig! Det er sandt, og dog slipper
jeg ikke den Tro, at Shakspeare havde læst om
Klaudius, før han skrev om Hamlet, at Suetonius’s
Skildring af den ulykkelige romerske Fyrstesøn
og Saxes Saga om den ulykkelige danske vare
formælede i Digterens Fantasi, da Hamlet skabtes
der. Et sørgeligt Ungdomsliv ved et Hof, som
tvang dem til at hykle Vanvid, var fælles for
dem begge. Og at der laa en Hamlet dybt skjult
i Klaudius Cæsars Sjæl, og at Shakspeares skarpe
Blik har fundet ham der og ladet ham som en
Sommerfugl flyve ud af den uformelige Puppe,
det tror man at se foran den vatikanske
Billedstøtte, hvis Mester saa at sige i Marmor har
hugget det græske Ord, hvormed Augustus traf
Hovedtrækket i Klaudius’s Karakter. Ordet,
anvendt paa ham, behøver ingen Udtydning; naar
man hører meteoria, forestiller man sig en Svæven
i grænseløse Regioner imellem Taager og Skyer,
et planløst Liv i tomme Drømme, nedtynget af
Vemod over Villiens Svaghed og af og til
gjennem-krydset af store Forsætter. Det var den unge
Hamlets og den gamle romerske Imperators Liv.
Man læser det her med forbavsende Tydelighed
i hvert et Træk.
Det er et velformet Hoved, mod hvilket man
Romerske Dage. 6
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>