Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
109
Men der var ogsaa Noget i Senekas Lære,
som stødte Ynglingen bort. Selv var lian følsom
for Andres Lidelser og velvillig imod Alle, saa
længe det ikke kostede Ulejlighed at være det;
men her lik han at høre, at ..det er svage Øjne,
som græde, naar Andres dryppe", og han hørte
det blive sammenlignet med Latteren, naar Andre
le, med Gabningen, naar Andre gabe. Thi de
samme Stoikere, som forkyndte Menneskehedens
Broderskab, satte liden eller ingen Pris paa
Følelsen som saadan; de saa* ikke paa den skjønne
Naturgave, kun paa den sædelige Fortjeneste.
Men for den, der ikke naar til den sidste. kan
det være farligt at lære Ringeagt for den første.
Endnu mere maa det have saaret Disciplen at
høre Senekas Dom over Kunsten. Han saavel
som Cicero og saa mange andre Romere, hvad
enten de nu tilhørte den stoiske Skole eller ikke,
kunde lade saadanne Ord undslippe sig, som at
Mejselen og Penselen vare Legetøj, der passede
for Grækenlands Drenge, men neppe for Romas
Mænd, og de, der hyldede denne Anskuelse, bar
gjerne paa Læberne Yirgilius’s Ord:
„Andre ved tækkelig Kunst ville Kobberet hamre til
Live,
ja indpræge i Marmoret selv det levende Aasyn.
Sproget og Talen forbedre man vil; og Himmelens Rane
maale med jordiske Maal, og bestemme, naar Stjernen
vil opstaa.
Helst dog erindre, at byde med Magt over Folkene,
Romer!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>