Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
•358
adskillig Grund til at antage, at en Gruppe, der
fremstillede dette Emne, liar existeret i Athen.
Böttichers Tolkning er saa tiltalende, at man
med Fornøjelse vilde kunne hylde den, hvis ikke
en og anden Tvivl, der vanskelig kan fjernes,
stillede sig i Vejen. Var den rigtig, maatte de
tvende Ynglinges Opmærksomhed udelukkende
henvendes paa den hellige Løftes-Akt og deres Blikke
være fæstede paa Alteret eller Faklen, som den
Ene efter Böttichers Opfattelse rækker den
Anden. Men ganske det Modsatte er Tilfældet.
Ingen af dem giver Agt paa disse Gjenstande.
Begges Ansigter ere vendte noget til Siden, begge
synes hensunkne i Betragtning af et ukjendt
Noget. som viser sig foran dem i et Dyb ved deres
Fødder. Og hvorledes skal man tyde det
Vemodige i den Enes Ansigtstræk, det smertefuldt
Hengivne og Underkastede i den Andens? Hvad
have disse Følelser at gjøre med et
Troskabs-løfte ?
Den af Ynglingene, som er Antinous, synes
ogsaa at forestille noget Andet. Næsten overalt
møder Antinous os som et dobbelt Væsen: som
historisk Menneske og mythisk Personlighed. I
de andre Kunstværker tilvejebringes denne
Dobbelthed i Enheden paa en mere ydre Maade,
nemlig saaledes, at Ansigtstrækkenes og
Legenis-formens Troskab fastholdes, medens den mythiske
Natur udtrykkes ved de Attributer. som udmærke
en vis Heros eller Gud. Men lier har Kunstneren
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>