- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIII:12

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Buddha återvände

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

naturutvecklingsskedets drifkrafter göra sig starkast
gällande, sträfva att genom religionen, etiken, konsten,
vetenskapen och vetenskapens tekniska användning på naturen
tvinga »striden om tillvaron» inom allt trängre gränser
och ersätta den med det af visdomen ledda, af
medkänslan lättade samarbetet för tillvaron.

Låt oss nu återvända till själfviskheten lyssnande
vid vetenskapens dörr. Lyssnaren hör, att striden om
tillvaron är en »naturlag» och varit en faktor i
utvecklingen; han hör, att det andliga framträdt ur det
naturliga, samt att våra begrepp om godt och ondt, rätt och
orätt spirat ur instinkternas moderjord och under sin
uppväxt fäller grenar och skjuter nya där ofvanför. Och
han drager häraf de slutsatser, att enär människan är
ett »naturväsen», måste denna »naturlag», striden om
tillvaron, vara hennes morallag, och att hvad som
hittills gällt för sedligt och förpliktande, har, såsom
skiftande och föränderligt, ingen inneboende giltighet och
intet bindande för lyssnarens vilja och handling.

Det är med dessa illa dragna slutsatser egoismens
nya evangelium stöder sitt påstående, att det är grundadt
på vetenskapen.

Om prins Siddhârta hade återvändt till jordelifvet
och lärt känna vår europeiska vetenskap, dess
forskningsmetoder och försök att systematisera de vunna
kunskaperna i enlighet med utvecklingsteorien – hvilka
slutsatser skulle han draga af hvad han sålunda inhämtat?
Med ledning af grundtankarna i den världsåskådning,
som tillskrifves buddhismens upphofsman, kan man
måhända gifva ett sannolikt svar på denna fråga.

Själfva utvecklingsidéen förvånar honom ej. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/a0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free