- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIII:41

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ting och fenomen ur empirisk synpunkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det tecknar sig nedvändt, det liksom allt det andra.
Och där allt är nedvändt är, som du sade, nadir zenit,
och den kuriösa omsvängningsmanövern varder öfverflödig.
Men om nu detta är medgifvet, huru kan du däraf draga
den slutsats, att jag aldrig sett min verkliga kropp?

(Hugo:) Det skall jag klargöra, ifall vi komma öfverens
om den betydelse, hvari vi böra taga ordet se. Lägger
du en mening i ordet och jag en annan, varder resultatet
icke klarhet, utan förvirring.

Se, det är att i formen af ljus- och färgkomplexer
uppfatta intryck, som eterdallringar af vissa slag föranleda
i vår synapparat. Ögats näthinna har därvid en särskild
funktion. De genom ögonöppningarna inströmmande
eterdallringarna åstadkomma i henne tillstånd af den art,
att vi naturforskare, med en oskyldig petitio principii,
kunnat kalla dessa tillstånd bilder af de ting i den utanför
vårt nervlif belägna världen, från hvilka eterdallringarna
komma. I hvarje fall: de varda bilder för den förnimmande
och uppfattande faktorn inom oss. Det är dessa näthinnans
skiftande tillstånd, det är dessa bilder vi se. Tingen,
som genom dessa tillstånd afbildas, se vi icke. Men
medelbart afficieras vi af tingen genom vårt seende.

Du vet nu hvad jag menar med se, medan vi fortsätta vårt samtal.

Antag, att Johanneskyrkan, som vi i dag besökt, är ett ting
i den reala världen. Antagandet kan icke bjuda oss emot. Vi
äro ju icke illusionister; vi mena ju icke, att hvad vi se, är
ett tomt sken; vi mena båda, att det har sin grund i något realt.
Antag vidare, att dina ögon äro riktade mot Johanneskyrkan. Då
inträder i ditt synorgan ett tillstånd, som naturforskaren
skulle kalla bilder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/a0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free