Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ting och fenomen ur empirisk synpunkt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
föranleda ljus- och ljudförnimmelserna, men förorsaka dem
icke. Men »framkalla» och »förorsaka», månne detta är
annat än en ordskillnad? Nej, det är en begreppsskillnad,
visserligen gjord af filosofien (causa occasionalis,
causa efficiens), men upptagen af naturvetenskapen, som
ej kan vara denna skillnad förutan. Naturvetenskapen
skulle kasta sin metod öfver bord och därmed upphöra
att vara vetenskap, om den öfvergåfve sin
kausalitetsuppfattning, som kräfver ett kvantitativt
ekvationsförhållande mellan orsak och verkan. Är en
verkan en rörelse, så måste dess orsak vara en rörelse.
Energi kan verka endast energi, och ur denna verkan
måste samma summa af energi uppvisas, som låg i orsaken.
I sin verkan återkommer orsaken, ehuru i annan form.
Därmed är också skillnaden gifven mellan »framkalla» och
»förorsaka». När ett kompani soldater på sin kaptens
kommandorop sätter sig i rörelse, så är det icke
förnimmelsen af hans röst, som, exakt taladt, förorsakar
marschen, ty orsaken ligger i soldaternas muskelrörelser,*
och marschresultatet kan mätas med summan af därtill
använd kroppslig energi. Men marschen är af kommandoropet
framkallad. Ett annat slags framkallande inträffar, om du
framför spegeln lyfter en stol. Då lyftes äfven i
spegelns optiska rum en stol. Denna skenbara rörelse är
framkallad eller föranledd, men icke förorsakad af mina
armmusklers rörelser, emedan dessa förbrukat ingen energi
därpå.
Om den af Mayer uppvisade lagen håller stånd, då äro två
hypoteser om förhållandet mellan den fysiska företeelseräckan
och den psykiska för alltid tillintetgjorda.
* Jämför »Om kraften» af P. T. Cleve, 1890.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>