- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIII:227

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kroppsarbetarnes ställning i Rom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KROPPSARRETARNES STÄLLNING 1 ROM. 227


fick sin näring. 1 stället för att ih.jälslå krigsfångarne,
lät man dem lefva och arbeta åt sig. Detta var utan
tvifvel ett mildare sätt; men denna mildhet uppspirade
mindre ur barmhärtighetskänslan än ur vinstbegäret och
kan jämföras med det slags mildhet, som gör att röfvare-
myrorna skona det yngel de tagit från andra myrsam-
hällen.
1 den romerska staten fanns slafveriet sedan uråldriga
tider. Men med afseende på dess ekonomiska betydelse
samt slafvarnes ställning och behandling låta tre perioder
urskilja sig. Rom var först konungadöme, därefter re-
publik, därefter kejsardöme. Under republikens äldre
tider var husbonden visserligen oinskränkt herre öfver sin
slaf; men omständigheterna mildrade dock i hög mån
slafvens lott. Hans bestämmelse, kroppsarhetet, ansågs
icke föraktlig, icke ens låg; ty de förnämaste män kunde
då ännu, på sina från statsgöromål lediga stunder, egen-
händigt sköta spaden eller styra plogen. Antalet slafvar
var ej heller särdeles stort; hvarje romersk husfader ägde
sällan mer än två. Det okonstlade lefnadssättet bragte
husbonden och slafven i närmaste beröring: de arbetade
tillsammans och spisade vid samma bord. Den oinskränkta
myndighet husbonden ägde öfver slafven - han kunde
sälja, ja straiflöst döda honom - den ägde han också
öfver sina egna barn, så att ej heller däri kunde ses
något förnedrande. Omänsklig behandling af slafvarne
hörde till undantagen och väckte klander. Herkules, ar-
betets gud, betraktades som slafvens beskyddare; de reli-
giösa stadgarne fritogo honom från jordarbetet under de
tämligen talrika högtidsdagarne och sörjde för att hus-
bonden skulle påminnas om att förhållandet mellan honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:46:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rydvaria/a0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free