- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:97

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och iochförsigvarandet» bearbetade den lefvande verklighetens
företeelser för att sedan uppställa dem såsom döda preparater
på sin vederbörliga hylla i filosofiens museum. Man förvirrades
redan af de första raderna i den Hegelska logiken, i hvilka
»varat» och »ickevarat» förklaras vara ett och samma
(identiska) och att »blifvat» är bägges identitet; men
öfverallt tog man tankemörkret för tankedjup och anade ej, att
en godtycklig grammatisk lek kunde dölja sig i formen af en
sträng dialektisk metod. Hegelska filosofien, som sålunda
förhjälpte dogmatiken till nytt anseende, och uttalade såsom
sin grundsats: hvad som är verkligt, det år förnuftigt, en sats,
som ytligt betraktad kom de styrande väl till pass, blef till
följe af dessa goda tjänster de reaktionära regeringarnes
skötebarn. Men hade dess resultater i afseende på religionen
blifvit öfversatta på ett för mängden begripligt språk, skulle
man snart funnit, att den Hegelska Guden icke passade för ett
kristligt religionssystem, eller kunde tillfredsställa
människornas religiösa behof. Hegels Gud är icke världens
upphof, utan blifver till i världen; han är icke ett
fullkomligt personligt väsende utan är verklig först i
människosläktet, kommer till själfmedvetande och fortskrider
till fullkomlighet blott inom detta; hans Gud blir således
släktbegreppet människan. Individerna äro blott delar af hans
organisation, hvilka i den upptagas och åter bortfallar på
samma sätt som människokroppen upptager och förbrukar
materiella ämnen. Personligheterna äro blott masker, genom
hvilka världsanden talar. Därmed är all sedlighets rot, den
mänskliga frihetens, själfbestämmelsens och personlighetens
rätt, uppryckt och hela den praktiska sidan af kristendomen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free