- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:98

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förstörd. Det låg i sakens natur, att denna lära skulle
sluta med ateism - men ännu voro ögonen icke öppna för
dess följder; Hegels lärjungar hade under fortsättningen
af sitt dogmatiska arbete bevisat nödvändigheten af Guds
människoblifvande och proklamerat, att ordet vardt kött
Jesus af Nazareth, då plötsligt framstod ur skötet af
denna rättrogna skola David Strauss med sitt arbete:
»Jesu lefverne», som just anknöt sig till denna punkt
och på en gång tillintetgjorde den rådande säkerheten.

Strauss var lärjunge både af Hegel och Schleiermacher,
hade tillägnat sig den förres världsåskådning och den
senares kriticism. Schleiermachers uppgift, likasom
Hegels, hade varit att kläda det religiösa medvetandet
en tidsenlig form, men han inslog en helt annan
fruktbarare väg, och hans inflytande fortlefver ännu,
sedan den Hegelska filosofien längesedan sotdött.
Schleiermacher ville återvinna de bildade åt religionen
genom att visa, att det som de föraktade, icke var
religionen, utan en död bottenfällning däraf; att
religionen är andelifvets källa, sinnets friaste och
innerligaste rörelse, att den högsta normen icke är en
dogmatisk formel, utan den religiösa känslan, inför
hvilken hvarje lärosats skall rättfärdiga sig för att
där vinna återklang. Fri från hvarje vidskepligt
betraktande af den heliga skrift, underkastade
Schleiermacher den en historisk undersökning, som ej
lät binda sig af dogmatiska bitankar; och anknytande
sig till föregående kritiska forskningar, kom han till
det resultat, att Matthei, Marci och Lucæ evangelier
uppstått genom förbindelsen af smärre, äldre skriftstycken,
hvilka i sin ordning uppkommit genom uppteckning af
muntliga evangeliska traditioner, härflutne ur tvenne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free