- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:99

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

källor, en jerusalemitisk och en galileisk. Författarne till
dessa evangelier skulle således redan stå tämligen långt
från händelserna själfva, och af det förefunna materialets
olikhet skulle dessa evangeliers differenser låta förklara
sig. Hos Mattheus äro de galileiska öfverlämningarne
bearbetade, hos Lucas de jerusalemitiska, medan Marcus
växelvis begagnat sig af båda slagen. Berättelsernas
tillförlitlighet blir vid detta antagande fasthållet i
stort, men också blott i stort, ty mycket måste hafva
tillströmmat ur de grumliga källorna af bristande minne,
förutfattade meningar och sjukligt farande efter under.
Det johanneiska evangeliets helgjutenhet skulle däremot
visa, att det blifvit författadt af ett ögonvittne och
apostel. Äfven i afseende på Nya Testamentets öfriga
skrifter drager han mycket i tvifvel och visar öfverallt
själfständig forskning.

Medan således teologiens fält var deladt mellan Hegelianerna,
Schleiermacherianerna och ännu ett tredje läger, nyortodoxerna
(om hvilka mera längre ned), hvilka väl ömsesidigt bekämpade
hvarandra, men alla dock med förenade krafter arbetade på den
gamla rationalismens totala förstöring och medan de tänkande
klasserna voro invaggade i den ljufva villfarelse, att tro och
vetande nu ändtligen blifvit förenade, lämnade Strauss’ arbete
»Jesu lefverne» pressen och upplefde inom kort tid fyra upplagor.
Därmed var illusionen skingrad; det hjälpte icke att Strauss
blef afsatt från sin plats såsom teologisk lärare i Täbingen,
ej heller att Hegelianer och Schleiermacherianer skyndade att
förneka all andlig släktskap mellan dem och honom.

Hans boks spekulativa utgångspunkt var Guds oskiljaktiga
innevaro (immanens) i världen; Guds verkan i världen
är för Strauss en inre och vid lag bunden,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free