- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:101

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

enda motståndare honom fullkomligt vuxen. Ny-ortodoxerna,
som en gång för alla afsagt sig förnuftets fria bruk i
religiösa frågor och med det teologiska hatets hela
bitterhet fördömde både Hegelianer och Schleiermacherianer,
till tack för att dessa genom rationalismens bekämpande
arbetat dem i händerna, ny-ortodoxerna kunde naturligtvis
icke vederlägga Strauss med förnuftets och historiens
tillhjälp, men de uppstämde ett hyckladt eller allvarligt
jubel öfver denna »den mest glädjande företeelse på
litteraturens fält», glädjande, »emedan den var det fulla
uttrycket af en dittills omogen otro». Hegelska filosofien,
sade de, hade i Strauss firat en triumf, lik Satans, då han
for i Judas. Hegelianerna, som fruktade att det Straussiska
kätteriet skulle tillräknas deras af stadsmakterna på goda
skäl så omhuldade skola, bjödo till att nedgöra honom, men
ådagalade en skröplighet, värre än man kunnat vänta, då
fråga blef att af klara satser gifva klara vederläggningar.
Då förrådde de en tankeplatthet, som de annars visste dölja
i draperiet af tunga och mörka fraser. Så framträdde en
Göschel med den sats, att mänskligheten själf år personlig,
och att denna personlighet är urmanniskan, d. ä. Kristus;
en Dorner, som ville hafva bevisat, att det uteslutande
företrädet hos Kristus bestod däruti, att han är det
kollektiva i mänskligheten, »som i sig samlar alla särskilda
individualitetens urbilder» och sålunda blir en allpersonlighet
(han borde sagt: en karrikatur af personlighet); så framträdde
äfven en Bruno Bauer med en föreläsning öfver den sanna
kritikens väsende, som skulle bestå uti att midt igenom
kritikens eld återvinna det fulla trosinnehållet.

Häremot anmärkte Strauss, att en kritik, som förutsätter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free