- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:103

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

medgaf, att idéen af Guds och människans enhet utvecklar
sig i hela mänskligheten, men vidhöll tillika, att denna
idé har sin höjdpunkt och historiska fulländning i den
Ene, den syndfritt helige, urbilden af det sanna lifvet
Gud. Liknande företeelser yppa sig ju äfven på andra
det andliga lifvets områden t. ex. på konstens, där genier
framträdt, i hvilka dess hela kraft och skönhet
förkroppsligats, sådana som Homeros, Sofokles, Shakspeare,
Raphael, Händel, o. s. v. Här röjer sig, anmärkte Ullmann
med rätta, personlighetens betydelse för det historiska
lifvet, en betydelse, som Strauss, fången i den Hegelska
panteismen, alldeles underkänt. Af detta Ullmanns genmäle,
som var hållet i ett försonligt och ädelt språk, förmåddes
Strauss till starka eftergifter; han medgaf nämligen i en
senare skrift, att bland de områden, på hvilka geniets
kraft uppenbarar sig, står religionens högst och att Kristus
så mycket öfverträffar alla andra religionsstiftare, att ett
framskridande öfver honom är för alla tider omöjligt, ty
hos honom hade enheten af det gudomliga och mänskliga
först kommit till medvetande och det tillika med så skapande
urkraft, att hvarje efterföljande ur denna lifskälla allena
kan hämta lif. Bland öfriga anmärkningsvärda kämpar mot
Strauss (de icke anmärkningsvärda voro legio), bör nämnas
den skarpsinnige, kvicke, men obestämde Tholuck, som fann
och angrep den svagaste punkten Strauss’ verk. Strauss hade
i afseende på Matthei evangelium hänvisat till Schleiermachers
m. fl. kritiska resultater; mot Marcus och Johannes hade han
själf gjort ett kritiskt anlopp, men Lucæ evangelium hade han
erkänt för en apostlalärjunges verk. »Men genom detta
erkännande», anmärkte Tholuck riktigt, »äro vi ju försatta i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free