- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:104

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en säker krets af historiska omgifningar», och därigenom
blir mytförklaringen, strängt tillämpad, orimlig.

Det har visats, hvilken ställning Hegelianerna intogo
gentemot Strauss, men det fanns dock en kohort af yngre
sådane, som öfvergingo till kriticismen och samlade sig
kring den med kolossal lärdom och motsvarande
skarpsinnighet utrustade Chr. Baur, professor i Tübingen.
Vid högsätet i denna stad bildade sig en kritisk skola af
stort inflytande. Den hade sin föregångare i Weisse,
filosof i Leipzig, som till resultat af sin kritik fick ut,
att Marcus var »urevangelisten», hvilken skulle erhållit
sitt evangelium genom Petrus, men i åtskilliga punkter
missförstått denne och förvandlat vissa liknelser, gjorda
af Jesus, till verkliga undergärningar (t. ex. spisandet
af 5,000 män, Jesu gång på vattnet o. s. v.); i Wilke, som
i likhet med Weisse ansåg Marcus för urevangelisten (i
själfva verket måste Marcus vara antingen detta eller ett
utdrag ur Mattheus och Lucas, i hvilka han, med undantag
af 27 verser, fullständigt återfinnes); samt i Schweizer,
den ende af Schleiermachers lärjungar, som trodde sig funnit
oäkta ställen i Johannes evangelium (nämligen kap. XXI,
XIX, 35-37; XVIII, 9; XIV, 30; II, 21, 22, samt undren i
Kana, Kapernaum samt spisandet af 5,000 män). Men
Tübingerskolan skilde sig från den föregående kritiken
därigenom, att den icke åtnöjde sig med att uppvisa det
ohistoriska, utan genom historisk kombination sökte
framleta skrifternas karakter, tendens, idéområde och
dymedelst äfven deras tid. Utgångspunkten för Chr. Baur
voro de otvifvelaktigt äkta Paulinska brefven; från denna
fasta arkimediska punkt lät han kritikens häfstång verka på
de öfriga Nya Testamentets skrifter. Den historiska ståndpunkt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free