- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:105

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åter, från hvilken han granskar dem, är den skarpa och ända
till år 150 efter Kristi födelse förnimliga motsatsen mellan
den Paulinska kristendomen, den för all världen förkunnade,
som totalt brutit med den judiska tempeltjänsten och
ceremoniallagen, samt den Pelrinska judekristendomen, som i
Petrus, Jacobus och Johannes hade sina apostlar. Den
gemensamma åsikt man finner hos Baur, hans utmärkta
lärjungar Schwegler och Zeller, samt de till Tübingerskolan
i närmare eller fjärmare förhålllande stående teologerna
Köstlin, Hilgenfeld, Ritsehl m. fl., är följande:
Kristendomen var ej en gåfva, som fulländadt skick blef
nedsänd från himmelen, utan har utvecklat sig ur judendomen.
Den första kristendomen var judekristendom, en förandligad
judendom, men ännu ej en ny lifsprincip. Till en sådan blef
den genom Paulus, som, förkastande omskärelsen, predikade
evangelium för allt kött. Motsatsen mellan Paulismen och
Petrinismen fortgår ända till medlet af andra århundradet.
Apostlamötet i Antiochien (omkring 20 år efter Kristi död),
skildradt af Paulus i brefvet till Galaterna, visar i
hvilken skarp motsats han stod till Petrus, Jacobus och
Johannes; man kunde ej försona sina åsikter, utan beslöt
att fortsätta en hvar i den riktning han börjat. Hegesippus
skildrar Jacobus som en asketisk jude, Sulpicius Severus
bekräftar, att de judekristne iakttoge tempeltjänsten ända
till Jerusalems andra förstöring af Hadrianus. Efter denna
motsats måste skrifterna bedömas; de äro antingen
stridsskrifter mellan de bägge riktningarne eller beräknade
på att utplåna minnet af striderna, sedan försoning
dem emellan inträdt genom den gemensamma kampen mot
gnosticismen och genom påtryckningen från Rom. Resultaterna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free