- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:107

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

inom den efterapostoliska kyrkan om påskens firande o. s. v.
Att samme Johannes, som författat evangeliet, icke kan hafva
författat uppenbarelseboken, ådagalägges med de skarpaste
bevis. För öfrigt må anrnärkas, att Baurska kritiken erkänner
endast brefven till Galaterna, Romarne och Korintierna som
äkta Paulinska, och att särskildt de s. k. pastoralbrefven
bestämdt förkastas, bland annat därför att de understödja den
mot det apostoliska tidehvarfvets anda stridande biskopliga
kyrkoförfattningen. – Inom Tübingerskolan finnas dock ännu
många olikheter i afseende på de kritiska resultaterna. Så
försvarar Hilgenfeld det Mattheiska evangeliets äkthet och
förlägger dess uppkomst till åren 50-60 och öfverarbetningarne
i detsamma till åren 70-80, medan Baur anser det hafva
tillkommit efter Hadriani regering. - Bland Tübingerskolans
motståndare märkas Reuss, som ådagalagt möjligheten af
Jobannis-evangliets äkthet och Schleiermacherianen Bleek, som
påpekat denna möjlighets sannolikhet, stödd på den noggrannhet,
som i evangeliet råder i afseende på Kristi högtidsresor och
de historiska uppgifterna.

Bredvid denna verksamhet i historisk-kritisk riktning, som här
ofvan med ledning af Schwarz’ utmärkta och rikhaltiga
framställning blifvit gifven, fortlöper i den nyaste teologiens
historia en annan, i visst hänseende ännu intressantare,
nämligen den filosofiskt-dogmatiska. Att ny-ortodoxerna icke
medverka i denna, ligger i sakens natur; för dem är all
forskning, som äger något drag af själfständighet, en gudlöshet
och en styggelse; de inskränka sig till det mindre
tankeansträngande arbetet att häda och förkättra forskningen.
Det var Strauss, som äfven här fullbordade den moderna
teologiens upplösning och gjorde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free