- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:109

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nyaste teologiens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kallar Gud. Schwarz visar emellertid, att Feuerbach för
att komma till sådana satser, gått ganska ovetenskapligt
tillväga, att han för detta ändamål godtyckligt valt än den
ena, än den andra ståndpunkten, ehuru inbördes oförenliga,
och att kristendomen, hvilken Feuerbach i sitt hat till all
religion särskildt valt, för att på den kasta hela den i
historien hopade bördan af grymheter, egoism, skrymten,
förföljelsesjuka och andlig högfärd - att kristendomen i
sitt väsen alldeles icke är dualismens religion, som
oskiljaktigt söndrar Gud och världen, utan att tvärtom det
nya och egendomliga i kristendomen är immanensens princip
(Guds inneboende i människonaturen och världen), ehuru
denna princip icke genast framträdde i fullt medveten
klarhet och renhet. »I kristendomen», säger Schwarz,
»afspeglade sig ännu länge hedendomen och judendomen,
hvilka båda ännu hålla sig i en hop föreställningar, och
såsom kristnad hedendom och judendom fortlefva i
katolicismen. Och däruti visar sig just den kristna
principens djup och mäktiga framsteg, att den så tungt
och långsamt, endast genom en utveckling af årtusenden,
framkämpar sitt innersta väsende. »Schwarz påpekar,
huruledes i hedendomen själfva filosofien var
aristokratisk, inskränkande människorätten blott till ett
visst folk och gudsgemenskapen blott till utvalda andar,
medan kristendomen är för alla och uttalar den höga
sanningen: »salige äro de andeligen fattige». Schwarz
påpekar vidare i sin polemik mot Fenerbach den Paulinska
läran om anden, om kärleken, om friheten, om barnaskapet, om
de troendes enhet med Kristus och genom honom med Gud, om de
liknelser, där himmelriket liknas vid ett senapskorn, en surdeg
o. s. v., hvilket betyder, att kristendomens kraft, det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free