- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:145

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - T. Colani's religiösa föredrag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vi hafva skildrat nylutheranismen. Det är långt ifrån att
de stränga Lutheranerna gilla denna riktning med dess
konsekvenser. Men å andra sidan är den s. k. ortodoxien
ett träd, i hvars natur det låg, att hon förr eller senare
skulle bära en sådan frukt. I sin sväfvande och osäkra lära
om kyrkan röjer hon en naturlig tendens att återvända till
den katolska ståndpunkten; i läran om sakramenterna befäster
hon hvad hon har kvar af den katolska fetischismen. Vidare
förblandar hon försanthållandet af vissa, på kyrkomöten
antagna meningar, som angå metafysiska ting och såsom sådana
endast röra människans förstånd, med den helige Andes verkan
i människans hjärta till ett nytt lefverne och kallar såväl
detta försanthållande som detta andelif för Tron och gör det
förra tillika med det senare till villkor för människans
salighet. Hon bär således själf den tunga skulden för de
splittringar, som förefinnas inom kyrkan, och hvilka skulle
förlora sin karakter af sekterism, om icke mer än tillbörlig
vikt blir lagd på försanthållandet af dogmerna, hvilkas hela
byggnad hon dock måste erkänna vara ett människoverk. Den
till sina frukter olyckligaste af alla villfarelser, som
historien har att uppvisa, nämligen sträfvandet att åstadkomma
en bekännelsens enhet, tillhör henne såväl som katolicismen,
ehuru både historiens lärdomar och kännedomen om människonaturen
borde lärt henne omöjligheten, och kristendomens anda det
irreligiösa häruti. Det är emellertid i detta sträfvande
ortodoxiens väsen består, och hon bar upphäft sig själf, när
hon öfvervunnit detsamma och lärt sig inse, att senapskornet,
som Jesus af Nazareth nedlade, har till bestämmelse att blifva
ett hela jorden öfverskyggande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free