- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:449

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om den mänskliga utvecklingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

yttre likhet. Guds människoblifvande erkändes äfven af
nyplatonismen, men blott som en vetenskaplig tanke, ej
såsom ett sakförhållande. Men redan däruti låg en
oöfvervinnerlig skiljaktighet.

Ett närmare skärskådande upptäcker ytterligare väsentliga
och oförsonliga motsatser. Nyplatonismen var aristokratisk;
endast utvalda andar kunde för henne finna vägen till
umgänget med Gud, begreppet filosof gällde för henne mer än
begreppet människa, hon talade till den vetenskapliga
öfvertygelsen mer än till den inre erfarenheten, och hon
kunde icke ens vid sig binda denna vetenskapliga öfvertygelse,
emedan hon förtviflade om att genom bevis eller något slags
tankeförmedling komma till det sanna; hon uppställde
visserligen med stor skarpsinnighet metafysiska bestämningar,
men det sista steget till sanningen och Guds begripande ansåg
hon kunna tagas endast genom en inre mystisk öfverspänning,
genom hvilken skillnaden skulle försvinna mellan den som vet
och det han vet, och människan på detta sätt, icke tänkande,
endast åskådande, försjunka i det gudomliga och återvinna
enheten med detta. Kristendomen däremot förklarade, att en
hvar, härskaren och slafven, den mycket vetande och den
enfaldige, äro lika delaktige af återlösningens nåd, att alla
kunna återvinna enheten med Gud och den däruti grundade
friden och saligheten - hon förklarade till och med: »salige
äro de andeligen fattige». Hon lämnade vetenskapen därhän,
uppträdde i den enkla gestalten af ett budskap om ett visst
och bestämdt, liggande utanför vetenskapens gräns och talade
uteslutande till den inre erfarenheten. Då nyplatonismen icke
kände någon annan bro öfver svalget mellan Gud och den i
stoftet fjättrade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0449.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free