- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:451

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om den mänskliga utvecklingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tänkas såsom företrädesvis uppfyllda af den ende gudens
verksamhet, och att »gudarne» såsom personifikationer af
den ende gudens egenskaper, fortfarande borde dyrkas af
den massa, som ej kunde höja sig till en monoteistisk
åskådning. Kristendomen däremot ville sanning och öppenhet
och förkastade den sats, att vidskepelsen och okunnigheten
böra värnas, ifall man kan anse dem nyttiga för statsändamål
eller för människans egen lycka. Det är märkvärdigt att se,
huru denna ohyggliga, i ordets egentliga bemärkelse hedniska
sats, som dock ännu hyllas af så många - huru densamma på
det mest storartade sätt vederlades af just den obildade
mängden, ty det var folkets lägre regioner, från hvilka den
rörelse utgick, som nedbröt dessa altaren, dessa gudabilder, som
filosoferna och de bildade trodde nödvändiga för dess lycka.

Denna mönstring af de kämpande gör stridens utgång förklarlig.
Människorna behöfde kristendomen, och kristendomen segrade.
Kristendomen härledde vetandet ur religionen; nyplatonismen
religionen ur vetandet och kunde således endast erbjuda mängden
hvad denna ej förstod och ej ville ha: lärdomar, erkändt
hvilande på mänskligt tänkande, i stället för åberopande sig
på gudomlig uppenbarelse.

Med denna korta framställning af den antika världens brottning
med kristendomen har ref. skridit ut öfver de gränser, som det
Ignellska verket hitintills uppnått. Sedan nämligen detta
förklarat betydelsen af den grekisk-romerska bildningen, återgår
det i andra delen till judendomen för att förklara kristendomens
första upprinnelse. Världsmarken var genom grekisk-romerska
odlingens blomstring och förruttnelse förberedd för emottagandet
af det nya

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free