- Project Runeberg -  Varia (filosofiska, historiska, språkvetenskapliga ämnen) /
XIV:484

(1910) [MARC] [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Positivistisk litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I Sverige däremot kan Comte sägas hafva varit intill
nu så godt som alldeles okänd. En af orsakerna härtill
torde ligga i det allt för ensidiga beroende, hvari vårt
land, med afseende på kännedomen om utlandets filosofiska
sträfvanden, länge bar stått af Tyskland. Som regel, ehuru
med undantag, kan gälla, att hvad som hos tyskarne väckt
uppseende på det filosofiska området, gjort det äfven hos
oss; men att vi lämnat utan uppmärksamhet detsamma som
tyskarne förbisett eller underskattat såsom icke
öfverensstämmande med deras uppfattning af filosofiens
utvecklingsgång. Auguste Comte var för några år sedan lika
okänd i Tyskland som i de nordiska rikena, änskönt hans
stora verk Cours de Philosophie positive utkom i Paris
1839-1842, och fastän John Stuart Mill år 1865 hade
skrifvit sin afhandling: Auguste Comte and Positivism.
Den ende oss kände tyske vetenskapsman, som tagit intryck
af positivismen, har varit Carl Twesten. I andra upplagan af
Ueberwegs sakrika Grundriss der Geschichte der Philosophie
(1865-1866) ägnas åt Comte endast några rader och dessa ändå
missledande; i tredje upplagan af samma arbete har hans
landsman Paul Janet skrifvit om honom en notis, som ej
heller är tillfyllestgörande. En recension i J. H. von
Fichtes Zeitschrift für Philosophie år 1867 vill känneteckna
grunddragen af Comtes läror, men gör det ej med oväld.
En pålitligare redogörelse för Comtes ledande tankar har
inom tyska litteraturen icke lämnats förr än af Dühring
år 1873, således 15 år efter Comtes död och mer än
trettio år efter utgifvandet af hans system.

Det vanligaste omdömet man får höra om Comte är att
han var materialist och ateist. Intetdera är sant.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rydvaria/b0484.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free