- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Tredje delen /
138

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Det politiska genombrottet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tungt och olustigt dricka det gröna vinet.[1] På deras hjärtan
ligger tydligen en tung sorg — denna olycka är livegenskapen.
Den lantlige proletären och den livegne bonden äro två
förfärliga anklagelser mot vår tids två förfärliga orättvisor.»

Herzen är — vid sidan av Turgenev och i viss mån
Dostojevskij — det mest storslagna och helgjutna försöket att
sammansmälta västerländsk kultur med slaviskt själsliv; han hade två
fosterland: Ryssland och Europa, likasom Ivan Turgenev, med
vilken han ock hade gemensamt det demokratiska strävandet hos
en aristokratisk natur. Likasom zapadnikerna såg han Rysslands
räddning i den europeiska vetenskapen och kulturen, men något
drog honom ock till slavofilerna, dem han ej kunde hata med
en Bjelinskijs demokratiska instinkt, därför att han själv var en
äktrysk herreman (barin) i uppfostran och vanor, och i det
längsta hoppades han på en försoning mellan de båda lägren.
»Ryssland, denna styvdotter, Cendrillon, bland Europas nationer,
hade ej någon del i sina grannars landvinningar och segrar.
Det ryska folket var lika oförmöget till västerlandets triumferande
utveckling under de tre sista seklen som till korstågen, till
skolastik och teologiska dispyter, till romersk rätt och germanskt
feodalväsen. Alltsedan Vladimir och den Kievska perioden har
det ej fått något. Under mongoliska khaners förtryck, under
bysantinska tsarer och tyska imperatorer, under Surinamska
godsägare har det blott bevarat sin obemärkta obstjina, d. v. s.
gemensamt brukande av jorden genom broderligt skifte av fälten
efter antalet arbetare, samt kommunal självförvaltning. Denna
obstjina har räddat Ryssland från det mongoliska barbariet och
den kejserliga civilisationen, från det europeiskt utpyntade
godsägarväldet och den tyska byråkratien. Dess organisation har
hållit stånd mot myndigheternas inblandning, om den ock starkt
rubbats, och den fanns kvar ända till socialismens utveckling i
Europa.»

Denna tro på den västerländska socialismens och den ryska
bondemirens goda växelverkan behöll Herzen till det sista, sedan


[1] Ett poetiskt uttryck från slaviska folkvisan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/3/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free