- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Tredje delen /
266

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIII. Den moderna samhällskritiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

266

TRETTONDE KAPITLET.

nya avgrunder, och mänskligheten måste störta i ett bråddjup,
om den ej hejdar sig vid trons fasta klippa.»

Pobjedonostsevs regim var ödesdiger för Ryssland, men man
har icke rätt att stämpla honom såsom en reaktionär i vanlig
mening eller såsom »obskurant». Han var en klassiskt bildad
man av fläckfri karaktär, och den stora makt, som han faktiskt
fick, begagnade han icke för personliga syften – som så många
andra i Ryssland — utan för att stärka den kyrkliga politik, som
han ansåg vara den enda riktiga. Och Pobjedonostsev var en
lika god äktrysk företeelse som t. ex. Lev Tolstoj. Det synes
mig ligga en upprörande orättvisa däri att den samtida opinionen
har haft endast förklenande ord om Pobjedonostsev, under det
att Tolstoj höjes till skyarna. Frånser man det
dogmatiskt-kon-fessionella, finns i själva verket ingen väsentlig skillnad mellan
dem båda. Allt, vad Pobjedonostsev sagt om parlamentarism,
press, folkbildning, vetenskap m. m., har även Tolstoj uttalat i
ännu kraftigare ordalag. Men Tolstojs kulturfientlighet är vida
farligare än Pobjedonostsevs, ty under det att den senare
betecknar en bortdöende åskådning, ett uttryck för det ryska
påvedö-mets »non-possumus», hälsas den förres reaktionära hugskott
såsom en reformatorisk lösen, en befriande väckelse.

Men när den ryska kulturhistorien vid det nittonde
århundradets början och slut haft sådana »reaktionära» märkesmän som
den ädle Karamzin och den principfaste Pobjedonostsev, då
förstår man bäst, vilka svårigheter måste möta en Speranskij och
Tjitjerin i deras progressiva kulturarbete.

Och bakom skymtar vålnaden av Araktjejev. I hans fotspår
träda de svarta sotnjorna, chuliganerna, anarkisterna och
dynami-tarderna. »Bozje, tsarja chrani!» (»Bevare Gud vår tsar!»)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/3/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free