- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Tredje delen /
284

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIV. Den nya novellistiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

284

FJORTONDE KAPITI.ET.

ryska grubblandet över dödens gåta, såsom den slutliga
förlossningen från tvivel och kval.

Märkligast bland Gorkijs själsfränder är utan tvivel Leonid
Andrejev. Han föddes 1871 i guvernementet Orel, där fadern
var lantmätare. Han fick en dålig undervisning på gymnasiet,
där han regelbundet var den siste i klassen och där han, enligt
egen uppgift, hade sina bästa stunder, då han blev utkörd under
lektionerna. Under studenttiden i Petersburg slet han ont på
grund av medellöshet och fick anställning som skrivare och
tidningsreferent. Likasom Gorkij gjorde han ett självmordsförsök,
varför han straffades med offentlig botgöring i kyrkan, och
åsamkade sig ett hjärtlidande. Om sin allra första debut säger han
själv, att han grät av rörelse under utarbetandet av sin skiss,
men att redaktören, åt vilken han hembjudit manuskriptet,
gapskrattade vid läsningen.

Över Leonid Andrejevs författarskap vilar en underlig,
sjukligt och hemskt beklämmande stämning. Däri ligger först och
främst tystnadens poesi — kyrkogårdens, sjuksalens, fängelsets
tystnad, men även ett tigande, som döljer stumma frågor och
tysta svar på livets och dödens gåtor. Svagare i berättelsen än
Gorkij och alldeles saknande hans humor, är han starkare i
beskrivningen och djupare i den psykologiska analysen. Han
sänker sig ner i brottets, vansinnets och vällustens kaos och
behandlar nästan uteslutande abnorma ämnen, karaktäristiska för den
ryska revolutionen och för alla de sjukliga samhällsföreteelser,
som den bragt i dagen. Under det livliga intrycket av det
ryskjapanska kriget författade han (1904) den uppseendeväckande
själsstudien »Det röda skrattet», en symbol av det djuriska
män-niskoslaktandets ohyggliga titan, som är röd av blod och
hån-skrattar åt förnuft och mänsklighet. Det är krigets mörkaste
frånsidor: djuriska instinkter, elände, sjukdomar och vanvett, som
åskådliggöras genom självbekännelser av en deltagare i kriget,
vilken efter en svår operation kommer hem som krympling och
idiot och dör under vackra drömmar om blommor och sång,
om något odödligt, solljust skaldeverk. Bokens senare del an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/3/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free