- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Tredje delen /
299

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XV. Krist och Antikrist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KRIST OCH ANTIKRIST.

299

Men just denna fattningsgåva tryter oss, dödliga människor,
och denna vår brist minskar därför den lycka, som vi borde
känna vid läsningen av Merezjkovskijs estetiska religionsfilosofi.
Där han lägger den å sido, blir han mycket njutbarare för oss,
t. ex. i den förträffliga samling kulturhistoriska essayer, som
nyligen översatts på svenska under titeln »Eviga följeslagare».
Och åtskilliga ställen i »Julianus Apostata» -— t. ex. de
religionsfilosofiska samtalen mellan kejsaren och Maximus eller Arsinoë —
höra väl till det i sitt slag vackraste och djupsinnigaste, som
skrivits på ryska. »Varför skulle hedningen hata galiléern?
Närmade sig Hellas’ vise icke hans lära? Han älskade barnen,
friheten, gästabudets gamman och de vita liljorna. Det är vi som
avfallit från honom. Din förbannelse ligger just däri att du
måste älska honom, och då du kämpar mot hans namn, är du
hans ande närmare än de, som med läpparna allena ropa: Herre,
Herre!...» Och i en reseskiss från Bosporen såg
Merezjkov-skij i Aja-Sofia den fullkomligaste bilden av evigheten, ej ett verk
av människohänder, utan ett förkroppsligande av den treenige
Gudens nedstigande till jorden — samma dröm om en
all-kris-sten kyrka, som föresvävade Vladimir Solovjev.

I ett 1906 publicerat arbete »Grjadustjij Cham»*
(»Pöbelväl-dets anlopp») ger Merezjkovskij ett bittert uttryck åt sin
aristokratiska misströstan om den ryska nutiden, då »alnmåttet råder
i stället för spiran, räkenskapsboken i stället för bibeln och
butiken i stället för altaret». Faran för Rysslands kulturella framtid
ligger i den ryska intelligensens förvildning, den överhandtagande
nihilismen i alla samhällsklasser, vår tids brist på sann
religiositet, på djup tro (sans dogme, såsom hos Sienkiewicz).
Människan har visserligen kvar en religiös trängtan, men har ännu ej
fått religiöst medvetande.

Cham, pöbel- och lakejväldet, hotar att förstöra kulturen på
olika sätt. Först och främst uppträder Cham såsom byråkratisk
och aristokratisk brackaktighet och avstänger det ryska folket från
bildningen genom rangrullans kinesiska mur. Vidare tar han

* På svenska »Borgare och. plebejer i, 1908.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/3/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free