- Project Runeberg -  Rytmens trollmakt /
114

(1905) [MARC] Author: Gustaf Cederschiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dans och dansvisor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

DANS OCH DANSVISOR

114

Till dansen liksom till det rytmiska arbetet, ansluta
sig småningom rytmiska ljud, musik och sång. Det
enklaste ackompanjemanget består, såsom vi redan förut
påpekat, i stampningar och handklappningar eller utrop.
Fotens och handens ljud ersättas gradvis af
musikinstrument, utropen utveckla sig till sjungna meningar
med anslående innehåll. Och när kroppsrörelse,
poesi-fylld sång och instrumentalmusik slutligen
sammansmälta till en skön rytmisk enhet, då har man nått
målet för »orkestiken». Ty med »orkestik» menade

grekerna närmast röselsernas och åtbördernas konst;
men de innefattade däri äfven poesi och dramatisk
framställning. Grekerna hade ju också först tämligen
sent utvecklat dramat ur korens gemensamma, af
instrumentalmusik ledsagade och under dans utförda sång;
och de visste mycket väl, att den mimiska dansen var
det ursprungliga, kärnan i och grundvalen för
orke-stiken.

Ännu i dag bär vår terminologi vittne om det
ursprungliga sambandet mellan poesi och dans; vi
fortfara ju att tala om (versyötter samt om höjning och
sänkning. Dessa två sistnämnda ord åsyfta egentligen
människofotens upplyftande (arsis) och nedsättande (tesis);
det var naturligtvis nedsättandet, som blef kraftigast och
åtföljdes af ett kraftigare accentueradt ljud. I nyare
tid, då man glömt namnens ursprung och i stället
tänkt på röstens höjande eller sänkande, har man
omkastat betydelsen i dessa termer.

På tal om grekernas orkestik böra vi för öfrigt
icke lämna oanmärkt, att hos detta skönhetsälskande
och lefnadsglada folk de flesta lekar, såsom bollspel,
styltgång, »slå hjul» m. fl., samt de gymnastiska öfning-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:50:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rytmtroll/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free