- Project Runeberg -  Salmonsens konversationsleksikon / Anden Udgave / Bind XIV: Kirkeskov—Kvadratrix /
908

(1915-1930)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kunsthistorie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Stildannelsen. Andre fremragende Dyrkere af
Metode og Teori var Konrad Lange, H. Grimm,
Schmarzow (»Grundbegriffe d. Kunstgesch.«
[1905]), O. Wulff, C. Neumann fra Heidelberg
(»Aus d. Werkstatt Rembrandts« [1918]),
Heidrich fra Basel, C. Fiedler, Fischel (»Die
Zeichnungen d. Umbrer« [1917], H. Tietze (»Die
Metode d. Kunstgesch.« [1913]). Vöge skrev bl. a.
en aandfuld Bog om tidlig fr. Plastik. — Af den
store Mængde Dyrkere af K. skal i øvrigt blot
eksempelvis nævnes v. Seidlitz, Zimmermann,
Müller-Walde, Hamburgeren Lichtwark, Max
Friedländer, Max Schmid, C. v. Fabriczy, Gronau,
Münsterberg (østerlandsk Kunst), J.
Strzygowskij (Byzans, Orient), Dehio (»Gesch. d. deutsch.
Kunst« [1919]), J. Meier-Graefe (før
Verdenskrigen Modernismens i vide Kredse feterede
Pennefører), Burger (med ekspressionistisk
Kunstsyn), Jul. Mayr, Aug. Mayer,
Hamburgeren Brinckmann (Kunstindustri), Justi
(»Winckelmann« etc.), og Sønnen, Museumsdirektør
i Berlin, Gurlitt, Kuhn, Löwy (»Gesch. d. antik.
Skulptur« [1911]), Muther, hvis let og
aandfuldt skrevne Værker om tysk og alm. K. har
vundet stor Popularitet, H. Kehrer (»Greco«)
o. s. fr. De dygtig ledede Tidsskrifter
har haft stor Bet. for tysk K. Schorn’s 1817
startede »Kunstblatt« fortsattes i »Deutsch.
Kunstblatt« 1850—58 af F. Eggers; v. Lützow’s
ovenfor nævnte »Rezensionen u. Mittheil. ü.
bild. Kunst« gik 1866 over i det endnu
bestaaende »Zeitschr. f. bild. Kunst« (med
Kunstkronik og Raderingsbilag). Af Zahn’s strengt
videnskabelige »Jahrb. f. Kunstgesch.« fremstod
»Repertorium f. Kunstwissenschaft« (Woltmann
og Janitschek, Thode, v. Tschudi). Et andet
højst værdifuldt periodisk Skrift er »Jahrbuch
d. kgl. preuss. Kunstsammlungen (hvortil i
Wien svarede »Jahrbuch der
kunsthistorischen Sammlung«). I Wien udkom det af
»Gesellsch. f. vervielfältigende Kunst« udg. »Die
graph. Künste« med udmærket Billedstof.
Repræsentanter for moderne Kunststrømninger
var det kort levende, stort anlagte Tidsskrift
»Pan« og i Østerrig »Ver sacrum«. Andre
Tidsskrifter: »Die Kunst«, »Kunst und Künstler«,
»Zeitschr. for Aesthetik«. »Zeitschr. f. Christl.
Kunst«, »Monatshefte f. Kunstwissenschaft«, A.
Donath’s ny »Der Kunstwanderer« m. v.
Knackfuss’ »Künstler Monographien« omfatter
over 100 Bøger af forsk. Tekstlødighed, med
meget rigt Billedstof, Hirth udgav
»Formenschatz« (fra 1877), »Kulturgesch. Bilderbuch«
m. m., o. s. fr. Til adskillige Museer foreligger
populære Ciceroner, saaledes i sin Tid til
Münchens og Berlins ved Hirth og R. Muther;
senere officielle Vejledninger. (Tallet paa smaa
populære Kunstbøger er Legio). Kendte større
kunsthist. Lærebøger foruden de alt anførte:
A. Schultz: »Allgem. Gesch. d. bild. Künste«
(1894 ff.), A. Kuhn’s »Allg. Kunstgesch.«
(Einsiedeln, 1891 ff., skrevet ud fra et katolsk
Standpunkt), Riegel (4. Opl. 1895), Knackfuss
m. fl., »Allg. Kunstgesch.« (1896—1906), M.
Schmid, »Kunstgesch. (1903), G. Kraus,
»Geschichte d. Christl. Kunst« (1895—1900); det
stort anlagte »Handbuch d. Kunstwissenschaft«,
grundet af Fr. Bürger, udg. af A. Brinckmann
under Medarbejderskab af en Rk. Specialister
(1923 endnu udkommende); endvidere
»Internationale Bibliographie d. Kunst« (fra 1902),
»Museumskunde«. Tysk Flid er naturligvis
kommen Kunstnerleksikonerne til gode:
Nagler’s »Neue allg. Künstlerlexikon«
(1835—52), fortsat, men langtfra fuldendt i det
grundige »Allg. Künstlerlex.« af J. Meyer, Müller’s
»Biogr. Künstlerlex.« (1882) og »Lexikon der
bild. Künste« (1882), Singer’s »Allg.
Künstler-Lex.« (fra 1895), Bucher’s »Reallex. d.
Kunstgewerbe« (Wien 1883), Thieme-Becker’s store
»Künstler-Lexikon« (endnu løbende) m. fl.

I Frankrig kom K. vel noget senere end
i Tyskland ind i det metodiske Spor, men fik
til Gengæld, mindre tunghændet systematisk
behandlet, gerne et mere spirituelt Præg og
tillige, gennem Fremstillingskunst, ofte
selvstændig skønlitterær Værdi. Kunstkritikken, der
allerede i 18. Aarh. var blevet omhyggelig plejet
(Diderot etc.), dyrkedes med Elegance, Vid og
Skarpsindighed og i en sproglig Stil, der i
træfsikre Ord gengiver Sanseindtrykkene og
derigennem (som det er blevet fremhævet) i
ikke ringe Grad berigede Sprogets Ordforraad:
Burger-Thoré, Th. Gautier, Baudelaire, J.
Clarétie o. fl. Paa Arkæologiens og den klassiske
Kunsts Omraade optraadte f. Eks. Botta og
Flandin (Værk om Botta’s Udgravninger i Ninive
[1847—50]), Beulé (bl. a. om Akropolis), Langlès.
(i 19. Aarh.’s første Decennier om ind. Kunst),
C. Texier (om persisk); senere kom Perrot og
Chipiez’ monumentale Værk Histoire de l’art
dans l’antiquité
, Collignon’s Histoire de la
sculpture grecque
(1892—97), Arbejder af O.
Rayet, Heuzey, E. Babelon, Reinach, E.
Molinier, H. Lechat, C. Picart, A. Plassart o. m. a.;
jap. Kunst behandledes af E. du Goncourt og
L. Gonse (L’art japonais [1885]), kin. af
Paléologue, byzantinsk af A. Gayet, pers. af
Dieulafoy (L’art antique de Perse [1884—89]) o. s.
fr.; mærk ogsaa E. Collinot og de Beaumond,
Encyclop. d. arts décoratifs de l’Orient (1880
ff.). Om Arkitektur skrev Quatremère de Quincy
(Hist. de la vie et d. œuvres d. plus célèbr,
architectes
[1830], Dictionn. hist. de
l’architecture
etc.), men Hovedskikkelsen her blev
Viollet le Duc, hvis skriftlige (Dictionn. rais. de
l’architecture franç. du XI au XVI siècle,
Dictionn. rais. du mobilier
etc. m. m.) saavel som
praktiske Arbejder blev banebrydende for
Studiet af Frankrigs nationale middelalderlige
Bygningskunst; vigtige arkitektoniske
Samlerværker er d’Agincourt’s fra 19. Aarh.’s Begyndelse
og Gailhabaud’s Monuments anciens et
modernes
(4 Bd, 400 Tavler, 1839—50). Betydelige
Værker af universel Art er Élie Faure’s Histoire
de l’art
(4 Bd) og Michel’s fortrinlige store
Histoire de l’art (1905 ff.) under Medarbejderskab
af en Rk. Fagmænd: J. de Foville, L. de
Fourcaud, E. Bertaux, Bernath m. v. Af kendte
Kunsthistorikere kan blot i Flæng nævnes:
Delécluse, Eméric David, Ch. Blanc, De Laborde
(Études sur les beaux-arts en France [1864],
Ingres etc.), Plon (Monografier om Thorvaldsen
og om Bissen), Silvestre, Planche, Chesneau,
Lechavillier-Chévignar (Les styles français
[1892]), Courajod, Reymond o. s. fr. — De to

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:56:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/salmonsen/2/14/0942.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free