Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Carducci, Giosué, ital. Digter, (1835-1907) - Carducho (Carducci, Carduccio), - 1) Bartolommeo, ital. Maler fra Firenze, (1560-1608) - 2) Vicente (Vincencio) fra Firenze (1578-1638) - Carduelis, se Stillids. - Carduus, se Tidsel. - Cardwell, Edward, eng. Statsmand, (1813-1886)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Strofer personlige Sorger og Forhaabninger.
Hans første Samling Juvenilia (1850—60) er
litterær i sine Emner og meget paavirket af
Horats og de gl. Italienere; men allerede Levia
Gravia
(1861—71) er langt
mere
personlig. 1865
udslyngede han
under
Pseudonymet Enotrio
Romano et
Digt betitlet
Inno a Satana,
til
Fornægtelsens og
derigennem Fremskridtets
Aand, et
Angreb mod
Præsternes
Religion og den
asketiske
Middelalder og
samtidig en
Hymne til Kærligheden og Vinen som Livets
Symbol. Digtet, som vakte stor Begejstring og stor
Forargelse, danner en Overgang til Samlingen
Giambi et epodi (1867—79), særlig politiske og
satiriske Digte, hvor han er paavirket af
fremmede moderne Digtere, især Hugo og Heine.
Med Intermezzo, af stærkt personligt Indhold,
dannes Overgangen til Rime nuove (1861—87)
og Odi barbare (1877, 1882 og 1883). I disse
sidste besynger han atter Hellas og Rom, den
Verden, der legemliggjorde hans Ideal af
Skønhed og Heltemod (den hedenske Oldtid som
Modsætning til den asketiske Middelalder). Han,
der som Indledning til Rime nuove havde sunget
Rimets Pris, anvender her med stort Held de
antikke urimede Verseformer, ogsaa i Digte af
helt moderne Indhold (f. Eks. Alla stazione in
una mattina d’autunno). Med disse
Digtsamlinger havde C. naaet sit Højdepunkt; han var
tiljublet af alle, ogsaa af sine tidligere
Modstandere. Bl. hans sidste Digte kan nævnes
Mesterværker som Jauffré Rudel, il Piemonte o. fl.,
men sin største Tid helligede han nu litterære
Studier, som han stadig havde dyrket. »Den
varme flammende Patriot var samtidig en
flittig og arbejdsom Litterat, Oprøreren en
ærværdig Prof. Løveungen forvandlede sig til
Tider til »Biblioteksrotte«. Man skylder ham
udmærkede Udg. af gl. ital. Digtere (Poliziano,
Parini, Lorenzo de’ Medici, etc.) og af tidligere
uudgivne Tekster. De første virkelige Arbejder
om den gl. ital. Folkepoesi og om de ital.
Folkesange skyldes ham. Han har skrevet
fortrinlige Essays og Bøger over Emner af Italiens
Litteraturhistorie. Bozzetti critici (1874), Studii
letterarii (1876), Conversazioni critiche (1884),
Studii su G. Parini (1903) etc. Hans Opere er
udkomne samlede i Bologna (20 Bd,
1889—1909); et Udvalg af hans Digte, oversat paa
Tysk af B. Jacobsen med Indledning af Karl
Hillebrand, udkom i Leipzig 1880. Faa
Maaneder før sin Død fik han overrakt Nobelprisen
i Litteratur. (Litt.: G. Chiarini, Memorie
della vita di G. C. raccolte da un amico, 2. Udg.
[1908]; Benedetto Croce, Studi sul C. i
La Critica [1910]; i samme Bd findes en
udførlig C.-Bibliografi).
E. M-r.
G. Carducci |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>