- Project Runeberg -  Samlaren / Andra årgången. 1881 /
45

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bellmaniana. Om Bellmans melodier. I. Af Julius Bagge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

originalen till de melodier, som Bellman för sina sånger användt och
vid en jemförelse dömer till hans åtgörande vid dem. De förnämsta
och flesta melodierna (Fredmans epistlar och sånger) ega vi i
Krigsrådet Åhlströms uppteckning, och alla skäl finnas för
antagandet att de af honom upptecknats så troget som dels Bellmans
egna varianter dels den tidens brukliga musikaliska ortografi tillåtit[1].
En afrundande ritornell, ett utarbetadt ackompanjemang eller
mellanspel och måhända någon gång en för sångbarheten nödvändig
hyfsning af en af Bellman upptagen instrumentalmelodi må
tillskrifvas Åhlström (vi tänka ej här på de texter, till hvilka
kompositörer ss. Kraus, Åhlström, Frisch äro namngifna), men i alla
händelser har denne tydligen velat meddela melodierna såsom de
honom föresjöngos och ej enligt originalen, hvilka i allmänhet ej
kunnat vara honom obekanta.

Atterbom och efter honom flere kommentatorer hafva tillskrifvit
Bellman sjelf författarskapet till flere af melodierna[2]. Såsom stöd
härför har hufvudsakligen anförts Kellgrens ord (i företalet till
epistlarne) att melodier finnas, som »erkänna samma skapare som
versen». Äfven har man i Bellmans ord »den af mig till en del
componerade Musik» (framför Fredmans sånger), »Musiquen, som
Författaren til Poemet ifrån början nyttjat, och til en del af honom
sjelf Componerad» (företalet till »Nya Tidsfördrif», del 3) sökt tolka
uttrycket »till en del» såsom skulle Bellman hafva, i den mening
vår tid tager ordet, komponerat vissa melodier, då han menar just
den del, som han eger i dem alla eller de allrafleste, i det han —
oftast genialiskt — omskapat dem för sina ändamål. Det är lätt
förklarligt att, då Bellman användt en mindre känd melodi, som
vid sitt framträdande var så att säga fastgjuten vid orden, en och
annan kunde anse honom äfven såsom musikens upphofsman. Dock


[1] Att Bellman ej var mäktig att korrekt uppteckna en melodi förrådes
bl. a. af manuskriptet af år 1772, tryckt 1872.
[2] G. Ljunggren går härutinnan längst och anger till och med, att man
»bland de 82 epistelmelodierna icke lyckats upptäcka mer än 17, som äro från
annat håll lånade». (Bellman och Fredmans epistlar. En studie. Lund 1867.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:13:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1881/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free