- Project Runeberg -  Samlaren / Femte årgången. 1884 /
54

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Författareskapet till legendariet i Codex Bildstenianus. I. Af H. Schück

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54 Författarskapet till legendariet i Codex Bildstenianus.

I och för sig betyder ett dylikt skäl så godt som intet, men
qå det stödes af ett annat, är det ej alldeles utan vikt.
Författa-rbn angifver noggrant, när hvarje helgons dag infaller — med ett
enda undantag. Då han nedskrifvit S. Martini legend (Leg. s. 634),
ajfslutar han sin framställning med orden: »Hans dagher ær hvariom
roanne kunnogher».24) Naturligen måste författaren hafva haft
4ågot skäl, hvarför han antog sitt auditorium mera bekant med S.
Martins dag än med hvarje annat helgons. Den rimligaste
förklaringen af detta är, att legendariet skrifvits på en ort, där S.
Martins dag särskildt firades. Hvarken i Lödöse, Visby, Kalmar, Skara
4ller ens inom norra Sverges dominikanerorter fanns något kloster
øller någon kyrka invigd åt detta helgon.25) Men i Skenninge
fallas den äldsta kyrka vi höra omtalas S. Martinus. Det första
daterade bref, i hvilket denna kyrka nämnes, är af 1281 (Dipl.
I s. 730—731), men detta hänvisar på ett annat odateradt, som
måhända är något år äldre. Kyrkan omtalas då ej såsom ny: »Quod
Si eonuentus monialium in vita predilecte sororis nostre apud
eccle-éiam sancti Martini in qua soror nostra jam moratur fieri potuerit».
pessutom funnos i staden följande kyrkor: 1307 nämnes för första
gången stadskyrkan B. Virginis, äfven den troligen ej ny (Dipl. II s.
$09); 1337 omtalas Omnium sanctorum, en landskyrka, belägen
inom staden. (Dipl. IV s. 554. Jämf. Kullberg, Perg. Br. 297).
Dominikanernas mxmkMoster, som utan att betecknas med ett särskildt
jiamn omtalas ända från 1200 talets midt, kallas först 1389 S. Olofs
(Styffe s. 196, Wieselgren, De Claustus II s. 22). 1340 nämnes deras
Jcyrka, likväl utan att dess namn omtalas. Den tyckes dock ej
(varit obetydlig, då den åtminstone ägt ett kapell, S. Georgii,
beläget i norr (Dipl. IV s. 751.; Link. Bibl. Handl. I s. 234 uppgifva
genom felläsning 1311). Ända från 1281, då nunnornas kloster
stiftades, kallas dessa sorores apud S. Martinum. Under hela
trettonhundratalet är detta de^as titel26), och, väl att märka, denna
redan före dominikanernas nunnekloster existerande kyrka nämnas
aldrig i annat sammanhang. Men å andra sidan kan S. Martinus
ej häller gärna hafva varit blott nunnornas klosterkyrka, ty dels
är kyrkan tydligen äldre än klostret, dels säges det senare ligga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:14:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1884/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free