- Project Runeberg -  Samlaren / Femte årgången. 1884 /
103

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om drottning Kristinas literära verksamhet i Italien. Af Ernst Meijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om drottning Kristinas literära verksamhet i Italien. 103

mål för drottningens reflektioner, t. ex. religionen och statens
styrande, hvilka båda ämnen göra sig ett så bredt rum i hennes båda
samlingar, ligga nästan alldeles utanför den franska författarens
tankekrets. Hvad det relativa värdet af Kristinas och
Laroche-foucaulds arbeten beträffar, så torde man kunna säga att den förras
aforismer understundom öfverträffa i djup men äro långt mera ojemna,
under det den senares äro mera sorgfälligt utarbetade och ofta
glänsa genom sin qvickhet \

Allt som ingår i en menniskas lifserfarenhet blir i Kristinas
ifrågavarande arbete föremål för behandling, först och främst Gud
och religionen, lifvet, verlden och menniskorna, förhållandet mellan
könen, äktenskapet, skillnaden mellan kropp och själ, om särskilda
dygder och laster, barmhertighet, frikostighet, nykterhet, vänskap ete;
politik, om furstar, deras fel och pligter, om olika folkslag, om
historiska personligheter o. s. v., allt utan ordning i kortare eller längre
sentenser kastade om hvarandra; endast undantagsvis handla ett
större antal på hvarandra följande aforismer om samma eller
närliggande ämnen. Om hennes ställning till religionen och
katholicismen finnes mycket:

Dieu a voulu autoriser le Pape et 1’Eglise cTune si admirable
maniére, par tant de miracles, par tant de Conciles, et cTautres
merveilles, que tout homme raisonnable ne peut douter de
l’ac-complissement de la magnifique promesse qu’ü a fait de les faire
prévaloir sur FEnfer jusqu’à la fin des siécles. Il a voulu que le
> . Gouvernement de son Eglise füt Monarchique. Il a donne son
in-faillibilité au Pape et non pas aux Conciles. Le Pape est tout
sans eux, et ils ne sont rien sans lui. Il ne doit rendre compte
qu’à Dieu seul de ses actions. Sent. I, 11.

Tout ce que 1’on peut dire de plus digne de Dieu, ne peut le
définir: II est incompréhensible et inefable: On ne 1’adore
digne-ment que par le silence, 1’admiration et 1’amour. Sent. I, 3.

La vertu qui n’a pas Dieu pour son unique but, n’est pas vertu,
mais puré vanité. Sent. I, 19.

Le plus grand tourment de 1’Enfer apres la privation de Dieu
est le desespoir d’en sortir. Sent. V, 3.

Quand ön est Catholique, ön a la consolation de croire ce qu’ont
ems tant de grands génies. qui ont vecü depuis 16 siécles, Ton

1 T. ex. Les vieillards aiment de bons préceptes, pour se consoler de n’étre
plus en état de donner de mauvais exemples.

2 Citaterna återgifva noggrant originalets orthografi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:14:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1884/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free