- Project Runeberg -  Samlaren / Fjortonde årgången. 1893 /
19

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Våra första reformationsskrifter och deras författare. Af Richard Steffen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Våra företa reformationsskrifter och deras författare. 19

»an die Römer». Detta bevisar således, att bokens författare var
bekant med den ännu ej utgifna öfversättningen af nya testamentet,
hvilket väl snarast vill säga det, att han värkstält denna
öfversättning eller är en af dem, som haft sin hand med i densamma.

Således, en af reformatorerna är det, som skrifvit ’Een nyttugh
wnderwijsning’, men de positiva reformatoriska uttalandena äro
ytterst få och ytterst tama. Visserligen uttalas bestämdt, att
människan blir rättfärdig genom tron på Kristus, men i sådana
ordalag att äfven från katolsk sida knappast kan vara något att invända
däremot. Den brännande frågan om förhållandet mellan tron och
gerningarne ger författaren anledning till följande yttrande: »När
wort hierta är såå til sinnes wordit aff troonne, åth wij haffua
noogh och fåå noogh, såå folier strax kärleken åth wij ärom
redhe-booghne til åth göra allom til godha, honom till ära och prijs som
såå wäl haffwer sich bewijst emoot oss, och är thz thå ey
möghe-lighit åth wij skula kunna holla oss jfråå godha gerningar, ty åth
kärleken är icke fååfeng och itt gott trä är icke vtan godha fruct.»
På ett annat ställe oppooerar han sig men mycket moderat mot
katolicismens bilderprakt sålunda: ’Effter Christus haffwer warit
pijnadher wäpner och i edher medh tess åminnelse, men såådana
åminnelse är nu mykit affkommen, endoch badhe S. Pedhers och
S. Pawels epistole äre ther fulla wtaff, wi j then stadhen haffwom
taghit måladha taflor och wäggiar, thet doch wäl ostraffelighit är,
när sådana åminnelse ther vth fölgde som förscriffwit är.»

Äfven om Maria-dyrkelsen talar han på samma moderata sätt:
»Såå schal man hedhra gudh j henne, och henne j gudhi doch så
åth ju gudz loff är sådana som honom böör som alt gott är
af-kommet och hennes prijs såådana som henne böör som stora
nådher äro wederfarna».

Dessutom kan man säga, att mönstret för hela boken i viss
mån varit en del af Luthers kateketiska och exegetiska skrifter.
Sålunda röjer själfva den ordning, i hvilken de olika partierna
upptagas till behandling, inflytande från Luther. Han var den
förste som lät de kateketiska skrifterna börja med dekalogen och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:16:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1893/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free