- Project Runeberg -  Samlaren / Sjuttonde årgången. 1896 /
40

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Några studier rörande Disa-sagan. Af L. Bygdén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40 Några studier rörande .Disasagan.

Under sitt begrundande Öfver denna saga kom Olof Rudbeck
till insigten att härunder låg en djup symbolisk betydelse. Disa,
fann han, måste beteckna jorden (Gæa), liksom Sigtrud symboli-
serade Solen. Men då Frey eller Fro är solens gud för våra skan-
dinaviska förfäder, så beteckna namnen Sigtrud och Frey samma
gudomlighet. Detta är förklaringen af dubbelnamnen. Och lik-
som guden Freys fest firades vid Jul, som var Solens fest, så eg-
nade man gudinnan Disa sin dyrkan vid den fest, som inföll vid
första fullmånen näst efter Jul, och detta är anledningen hvarför
månaden erhållit sitt namn Göje (Goe = Gæa). Såsom moder-
jorden är hon ock skördegudinnan (= Ceres); derföre afbildas hon
ock med axkrans på hufvudet, liksora man ock kan kalla jordens
sköna blomster och blad och skogens grönska för hennes skrud,
den hon under vintern, då solen är borta, är afklädd, men som
hon, då hon på en viss astronomiskt bestämd tidpunkt nalkas So-
len, ikläder sig och smyckas såsom en brud. Detta är den inre
betydelsen af Disas upphöjelse till drottning.

Men det är ej nog med denna symboliska uttydning. Nya
analogier uppdagas, hvarigenom hon representerar andra gudom-
ligheter, framför allt Diana, jagtgudinnan med sitt nät, och hvars
namn likaledes påminner om Disa, den scytiska Diana, som Rud-
beck kallar henne. Och i sjelfva verket hade han kunnat för
denna identifiering åberopa sig på en ganska träffande analogi
mellan Dianafesten i Ephesus och Distingen i Upsala1), Men den
förnämsta ocb för Rudbeck sannolikt bestämmande anledningen att
sammanställa Dianas kult med Disa, fann han hos vår gamla hi-
storieskrifvare Ericus Olai, som då han beskrifver konung Adils
död vid ett Disablot i Upsala begagnar sig af ordeo: »ante ternp-
lum Dianæ equo lapsus interiit».

Vi nämnde att Disa-sagan, enligt Rudbecks mening, innehåller
särdeles vigtiga moment, tjenande att bestyrka hans allmänna åsigt
om Skandinavien såsom all kulturs utgångspunkt. Att han ej töf-
vade att draga sina slutsatser i denna riktning med åberopande

Dionys. Halioarn. Ant. rom. IV. 25,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:17:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1896/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free