- Project Runeberg -  Samlaren / Sjuttonde årgången. 1896 /
41

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Några studier rörande Disa-sagan. Af L. Bygdén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Några studier rörande Disasagan. 41

af Grekernas Dianadyrkan, hvari han såg en afläggare af den
nordiska Disakulten, förstå vi lätt. Men äfven i Egyptens Isis-
kult återfann han tydliga drag, hvilkas förklaring han trodde sig
finna ensamt i Disasagan. Och med lärdomens hela apparat, med
citat från Plutark, Pausanias, Diodorus och från våra nordiska lärde
01. Magnus, 01. Worm och 01. Verelius söker han bevisa sin sak.
Vi skola meddela ett par bevis, som enligt Rudbeck till fullo ådaga-
lägga att den nordiska Disa och den egyptiska Isis beteckna
samma gudomlighet.

Enligt Plutark gingo de egyptiska presterna vid Isis fest natte-
tid till hafvet på den 19:de i månaden Choiac (naturligtvis = Goe,
Göje) och buro upp en kista, hvaruti låg en rund gyllene ask
(solen), och ropade med hög röst att Osiris var igenfunnen. Ehuru
denna ceremonis betydelse var fördold för egyptierne sjelfva, låg
dock dess ursprungliga förklaring i våra nordiska förfäders sed,
som omtalas af Procopius, att sedan de lefvat i mörkret kring
vintersolståndet, sände de spejare på de högsta bergen, hvilka med
höga rop gåfvo tillkänna solens återkomst för de nedanför boende.
Egyptierna, som aldrig mistade solen under vintern, kunde naturligen
ej förstå ceremoniens innersta innebörd, men för oss nordbor var
denna solens återkomst af den mest genomgripande betydelse. Så
väntade de henne nu, som ännu hvart år sker uppöfver Torne och
Kemi, och denna vigtiga händelse firades såsom en glädjefest med
gästabud. — Isis kallas af Plutark alla laga tingsrätters förestån-
derska. Disating antyder att rättsvården ock tillkom Disa. Detta
bestyrkes ytterligare af Worm, som han ock åberopar. — Till Isis’
ära höllos marknader, så ock till Disas. Marknaderna kallades på
vårt mål Ise-marknader, såsom 01. Magnus riktigt anger. Svår-
ligen torde man finna ett klarare bevis på att »Disa och Isis äro
allt ett». — Isis afmålas med nät om hufvud och midja hos de
egyptier, hos oss framställes Disa på scenen helt insvept i nät,
men hon förekommer ock afbildad med nät allenast om hufvudet.

Huru hade då Disas kuit kunnat komma till Egypten? Tyd-
ligen först genom våra förfäders stora utvandring hade den kom-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:17:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1896/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free