- Project Runeberg -  Samlaren / 26:e årgången. 1905 /
16

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Schillers inflytande på Tegnér och Tegnérs samtida. Af Albert Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16 Albert Nilsson,

sättare. Man har länge bevisat och trott den sattsen, at mästerstycken äro
svårast at öfversatta; men man låter icke deraf afskräcka sig. Alla
fördomsfrie konstdomare hafva medgifvit, at de Sorgespel af Schiller, om
hvilka här är fråga, äro utmärkta af den största originalitet både i
carac-terer och språk; men icke dess mindre tror man sig om at kunna lemna
dem åt Allmänheten i Svensk Öfversättning. Rec. har nog ofta hört
granskare, hvilke, intagne af sina vanor och en länge sammandragen
ensidig smak, äfven efter originalernas läsning, fråndömt dem sin förtjenst och
tillaggt dem fel, bestående i svulstighet, känslans öfverdrift och yrsla–––

Rec. kan knappast föreställa sig, at någon af denna journals läsare
är okunnig om innehållet af dessa bägge sorgespel, och tror sig
derföre ej böra upfylla rummet med något uprepande deraf. Åtmindstone
skola de fleste mera gilla, om han här söker besvara några anmärkningar
man trott sig vara befogad at göra emot dessa Schillers första arbeten för
skådeplatsen. Ibland sådana anmärkningar anser Rec. den mindst
vigtig, som angår brotten emot de öfverenskomna reglorna för enheten i et
sorgespel. Vi hafva redan hunnit vänja oss vid at ej så strängt äska
rummets enhet. Enheten i anseende til tiden är deremot vigtigare; men
den har i dessa stycken blifvit offrad för at bibehålla enheten i handlingen;
detta offer lärer derigenom fullkomligen kunna ursägtas. Af mera svår
egenskap synes den förebråelsen vara, at Förf. valt sådana ämnen, der, såsom
i Röfvarebandet, det högsta interesse fästes vid en brottsling, som höjt sig
öfver alla samfundsband, och såsom i Gabal och Kärlek, de dygdigaste
menniskor falla til offer för utstuderade bedragare. Skulle icke målningen
af Gari Moor, frågar man, kunna reta en yngling af stora egenskaper at
gå i hans fotspår? Skulle icke dygdems missöden i Gabal och Kärlek
kunna afskräcka den svaga ifrån hennes dyrkan? — Men i det sednare
fallet är det ej Förf. fel, at han målat den verld, hvari han lefver, och i
det förra bör icke han anklagas, om icke alle förmå at höja sig til det ideal
han sjelf haft närvarande för sin föreställning. I hela taflan af Gari Moor
har S. dessutom icke infört något enda drag, som stöter en sann moralitet,
utan tvärtom til moralitetens styrka låtit, honom ständigt täras af
samvetets förebråelser, ständigt göra upoffringar i följe af sit medvetande af sin
egen ovärdighet, och slutligen grundat hela hans jättlika storhet i den
inte-resselöshet, hvarmed han, som synes af ingen jordisk magt kunna kufvas,
sjelf af fri villja, sedan han kunde lefva ostraffad, underkastar sig lagarna.
_— .__ ___ Slutligen har man förebrått S. det vilda och mer än menskliga,
som utmärker caractererna, och med namn af affecterad och Öfverdrifven
brännmärkt den ton han nyttjat til passionernas uttryck. Hvad caractererna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:54:44 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1905/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free