- Project Runeberg -  Samlaren / 26:e årgången. 1905 /
17

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Schillers inflytande på Tegnér och Tegnérs samtida. Af Albert Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Schillers inflytande på Tegnér och Tegnérs samtida. 17

angår, bör det väl aldrig blifva et fel at idealisera dem. Man söker ej
hvardagsmenniskor på Scenen, utan i följe af en förskämd smak, och
passionernas sanna caracter är at sträfva til det idealiska. Deras språk bör
äfven vara lifligt och rikt på bilder, et skäl, hvarföre, enligt S. eget
medgifvande, i sorgespel den bundna stilen har företräde framför den obundna.

Äfven i Aho tidningar, där Cabale och kärlek recenserades (af
Franzén) i Nr 49 och 53 år 1800, tages Schiller, fastän med många
restriktioner, i försvar gentemot den fransk-klassiska smakriktningen:
han framställes här som en trogen lärjunge till Shakespeare såväl i
fel som förtjänster. Recensenten yttrar bland annat:

Schiller är som man vet, et af de ryktbaraste namnen i den nyare
Tyska Witterheten. Nästan samma upseende, som Göthe på det 70 talet
af detta århundrade vann med sin Götz von Berlichingen, väckte äfven
Schiller på det 80 med sit första sorgespel Die Räuber. Lessing hade
studerat Shakespear, endast som man studerar naturen: af hvars
oändliga rikedom han i det underbara snillets arbeten uptäekte en äfven så liflig,
som sammanträngd föreställning, lik den i en Gamera Obscura. Göthe
och Schiller deremot tycktes, åtminstone i sina första dramer, följa
Shakespear, som et mönster i konsten tillika. De efterliknade honom icke
blott i den fria och expressiva tekningen af menskliga caracterer och
passioner, utan ock i den oregelbundna sammansättningen af det hela, i
den nyckfulla omkastningen af rum, tid och personer, i den hastiga
växlingen af tragiska och comiska scener, i stilens höjning och sänkning mellan
den högsta poesi och det lägsta pöbelspråk, med et ord i det Kellgren
kallar yr si an hos Shakespear: (vid hvilket ord likväl, i förbigående sagt,
hvarken han eller mången annan, som dömt om Shakespear blott efter
Voltaires falska föreställningar och med alla en Fransk Dramaturgs fördomar,
torde förenat et nog riktigt eller åtminstone bestämdt begrepp; ty under all
den flygt, som hans inbillning tar i trots af alla den yttre konstens reglor,
är väl ingen mer Herre öfver sit ämne och sin egen skapelse, än
Shakespear ; och det är merendels icke han sjelf, utan hans personer, som yra,
och det altid af en naturlig orsak).

Utom denna efterföljd af Shakespear äfven i hans utsväfningar,
vidlåder de äldsta dramerna af Schiller en egen råhet och ohygglighet i
bilder och uttryck: hvilka än äro hämtade ifrån den lägsta natur, än skapade
af den mest öfverspända inbildning och känsla, och mången gång tyckas
förena bägge dessa ytterligheter.

Af hans sednare arbeten har Rec. icke läst flera än Don Carlos; men
skilnaden både i stil och sammansättning mellan detta ädla skådespel och
de äldre syntes honom så stor, at han knapt kunde tro dem tilhöra

Samlaren 1905. 9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:54:44 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1905/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free