- Project Runeberg -  Samlaren / 26:e årgången. 1905 /
55

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Schillers inflytande på Tegnér och Tegnérs samtida. Af Albert Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Schillers inflytande på Tegnér och Tegnérs samtida. 55

oskuld, framhåller äfven Tegnér i första rummet vid teckningen af
Oxenstjernas personlighet.

Öfverallt i Tegnérs skrifter, särskildt i brefven, vimlar det af
uttalanden i estetiska frågor. Men något djupare intresse för att
vetenskapligt undersöka de filosofiska och estetiska grundproblemen
ägde han icke. Allt ihärdigt abstrakt tänkande låg hans konkreta
natur emot.

3.

Vid början af 182Otalet voro, såsom vi förut sett, nästan alla
Schillers dramer öfversatta till vårt språk. De började nu äfven att
spelas på Stockholms teatrar1. Men icke blott genom dessa
öfversättningar, äfven genom inverkan på våra egna få dramatici under
romantiken satte Schiller spår i vårt drama.

Ling är den förste af våra romantici, som ägnar sig åt dramatiskt
skaldskap. Hans drama är — som nästan hela vårt romantiska
drama — till ämnesval nationellt. Han hämtar sina ämnen ur den
fornnordiska mytologien eller ur historien. I sina dramer använder
han alexandriner, iambiska dipodier och femfota trokéer. Endast

1 Af Schillers dramer speltes på hufvudstadens teatrar:

Rof v artandet öfvers, af Rutström: NKT 9 g. 13 mars 1814. D. 5 g. 8 sept.
18J4—29 aug. 1819; öfvers, af Nicander: O. 52 g. 20 febr. 1834—29 dec. 1861
(59 g.).

Maria Stuart öfvers, af H. C. Åkerhielm (bearb, af Hedlunds öfvers.): O.
38 g. 2 maj 1821 —lö jan. 1856; A. 3 g. 22 febr.—31 okt. 1825 (41 g.).

Wallensteins död öfvers, af Törneblad (omarb. af Beskow) musik
(ouver-ture och entreakter) af C. Braun: O. 8 dec. 1831—17 nov. 1859 (22 g.).

Kabal och kärlek öfvers, af H. Sandström O. 9 g. 3 juni 1833—21 mars
1840; M. 17 g. 9 okt. 1843—17 mars 1861 (26 g.).

Fiesco öfvers, af W. Svenson O. 16—29 nov. 1835 (8 g).

Orleanska Jungfrun, öfvers, af Nicander O. 28 nov. 1836—4 mars 1841
(25 g.).

Don Carlos öfvers, af J. A. Wulff: O. 6 g. 26 mars—5 apr. 1838, dram.
dikt lämpad för sv. scenen efter den på Kungl. Th. i Berlin gifna bearb., öfvers,
af H. Bjursten M. 8 g. 1 dec. 1862 — 13 jan. 1863 (14 g.).

Wilhelm Tell öfvers, af O. E. Bergius (omarb. af N. Arfvidsson): O. 3 febr.
1845—8 febr. 1846 (11 g.).

NKT = Nya kom. Th.; D. = Djurgärds-Th.; O. = Th. i Operahuset: A. =
Th. i Arsenalen; M. = Mindre (Nya) Th.; siffrorna i slutet inom’klämmer ange
antalet gånger stycket spelats. (Efter Dahlgren, Anteckn, om Stockh, theatrar. 1866.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:54:44 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1905/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free