- Project Runeberg -  Samlaren / 26:e årgången. 1905 /
62

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Geijer och Schiller. Af Hilma Borelius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

62 Hilma Borelius,

allt för litet; men allt skönt kan förenas, ty det är ju i själfva
verket ett». På ett ställe i föreläsningarne öfver människans historia
talar emellertid Geijer om Rousseau såsom tillhörande hans första
och käraste studentlektyr.

Af Schillers historiska skrifter är Geijer i febr. 1804 så stor
beundrare, att han »mycket hellre läser en biografi skrifven med en
Schillers penna, än ett äreminne, det må vara af Thomas».1

I ett musikbref till systern Jeanne Marie af 9 mars 1805 talar
Geijer med hänförelse om konsten och konstnärsskapet och yttrar sig
därvid om förutsättningarne för att bli konstnär på ett sätt, som ej
så litet erinrar om Schillers ord om samma ämne i Das Gluck.
»Då jag betraktar dessa verk, finner jag, hur ovärdig jag själf är, och
förtviflar om, att jag nånsin varit ämnad till konstnär. — Arbete!
ja, min vilja äger jag och människan skapas af sin vilja, men det
gudomliga kommer af sig själft, faller på en människas lott som en
skänk af oändlig godhet; har du det ej, du förvärfvar det ej. Men
njut det; du är lycklig». Hur olika det än klingar både till
grundton och språk, påminner detta dock om Schillers ord i Das Gluck

Gross zwar nenn’ ich den Mann, der, sein eigner Bildner und Schöpfer,

Durch der Tugend Gewalt selber die Parze bezwingt,

Aber nicht erzwingt er das Gluck, und was ihm die Gharis

Neidisch geweigert, erringt nimmer der strebende Muth.

Vor Unwürdigem känn dich der Wille, der ernste, bewahren;

Allés Höchste, es kommt frei von den Göttern herab.

Det är hexameterrytm i orden: »har du det ej, du förvärfvar
det ej».

Schillers förhärligande af konsten och konstens uppgift har säkert
inverkat på den unge Geijer. Men för Geijer är musiken, det i
begrepp outsägbaras konst, i denna period konsten framför alla. Och då
han i det nyss citerade brefvet talar om sitt eget konstnärsskap, är
det uteslutande på musiken, han tänker. Den unge Geijer tillhör
genom själfva sin naturliga läggning romantikens tidehvarf.

1803 väcktes hos 20-åringen under intrycket af ett sårande
misskännande — man hade sagt, att han vore en yngling mera känd
för flyktighet än stadga — beslutet att täfla i Svenska akademien för
att »afskudda den oförtänkta namnkunnigheten genom förvärfvandet af
en bättre». Så kom Äreminnet öfver Sten Sture d. ä. till. Sättet

1 Bref af 26 febr. 1804.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:54:44 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1905/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free