- Project Runeberg -  Samlaren / 26:e årgången. 1905 /
209

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Otryckta ungdomsarbeten af G. J. L. Almquist. Utg. af Ruben G:son Berg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Otryckta ungdomsarbeten àf G. J. L. Almquist. 209

A. Hvad är Poesie?

7. Jag tänker mig Gud, såsom det enda Sjelfva och
värkliga. Gud i sitt Väsende är sjelfva det Goda, till sin Form sjelfva
det Sanna. Dessa äro evigt hos Gud förenade, och kunna aldrig
skiljas; ty en värklig Materia* utan form är otänkbar, äfvensom
en värklig Form utan Materia. Men genom och uti Abstraction
kan jag tänka dem äfven hos Gud afskiljda, eller hvart och ett
för sig. — Om jag nu tänker mig det Sanna, såsom någon ting
oberoende af det Goda, såsom aldeles skiljt derifrån och eget; men
jag likväl till detta begrepp fogar begreppet om den relation som
det Sanna har till det Goda, om den eviga, ursprungliga
föreningen dem emellan (sedd ifrån det Sannas ståndpunkt) — så
up-kommer ideen om det Sköna. — Om jag åter tänker mig det
Goda, såsom någon ting oberoende af det Sanna, såsom aldeles
skilt derifrån och eget; men jag likväl till detta begrepp fogar
begreppet om den relation som det Goda har till det Sanna, om den
eviga, ursprungliga föreningen dem emellan (sedd ifrån det Godas
ståndpunkt) — så upkommer idéen om det Ädla. — Men om jag,
utan att taga någondera till ståndpunkt, icke utgående ifrån
någondera särskilt, tänker mig det Godas och Sannas fullkomliga, eviga
och ursprungliga förening, så upkommer idéen om det Sublima,
som också kunde kallas ideen om det Gudomliga, emedan blott
hos Gud denna fullkomliga förening kan ega rum. —

8. Då jag tänker mig Gud, såsom värkande, får jag begrepp
om Verlden. Al ting måste vara till genom Ändamål, Orsak
och Verkan. — Gud är Ändamålet, hvarifrån och hvartill.
Den ideela (eller Spirituela och Intellectuela) Verlden är
Ordsaken, hvarigenom och hvarför. — Den reela (eller
Naturliga och Corporela) Verlden är Verkan, hvilket och hvaraf. —

9. Gud är sjelfva den egentliga Menniskan, hvilken till
åtskilnad ifrån det vi vanligen kalla Menniska, kan kallas Guda
Menniskan. —

Det som Gud skapat, eller det som upkommit genom Guds
värkande, enligt ordningen af ändamål, orsak och verkan, kan äfven
med ett ord kallas Menniska. Detta är en följd deraf att Gud är
sjelfva Menniskan, och att således alt skapadt, eller ifrån Gud
utgånget, måste vara menskligt. — I den ideela Verlden
förekommer detta skapade under den menskliga form, som vanligen
kallas Andar (Änglar eller Djeflar); och den dem omgifvande Verlden

* Såsom ett eget, fullständigt Väsende.

14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:54:44 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1905/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free