- Project Runeberg -  Samlaren / Tjuguåttonde årgången. 1907 /
15

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tobias Norlind, Vadstena klosters veckoritual

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vadstena klosters veckoritual. 15

att börja sången för hvarje dag, var den s. k. horistan.
Recitationen af leccierna tillkom sedan en s. k. lectrix, och slutligen funnos
för utförandet af versiklarne två versiculariœ. Alla korsatser skulle
inledas af solosång, som under vanliga dagar utfördes* af en, under
större högtidsdagar af två ända till fyra sångerskor.1 Äfven detta
sätt att inleda körpartierna går tillbaka till romerska kyrkans
allmänna bruk och förekommer ännu i alla katolska länder.2
Solistbefattningarna och körledandet skiftades hvarje vecka. Succentrix
var alltid föregående veckas horista.3

Vid själfva utförandet af sången lade man i Vadstena mycken
vikt. Stadgarna behandla mycket omständligt alla hithörande delar.
Birgitta säger själf om systrarnas sång, jämförande den med
kartu-sienserklostrens: »Systra sånger skal ey wara dwl, ällir doffuen,
Ey brwten, ey löslatogher wtan höffwitzskir og laagher, oc
samdräk-togher, Oc owir alt ödhmiuker, The skulu oc äptirfölghia thera
sång, som kallas cartusienses, Hwilka psalma sangher meera haffwir
af hugxsins sötma ödhmiuktinne, oc gudhelighetinne, än nakot
hög-bälle, Thy at ey är hughin lotlös, aff syndinne, Nar then som
sion-gher Lustas meera j nothomen än j the thing som siongx, Och
alzs-tingis är gudhi styggelikit naar rösten wphögdh meera wardher,
ffor thera skuld som a höra än for gudz skuld.»4 Petrus Olavi
utvecklar detta än vidare i sina Constitutiones, Gap. 6: »Systrana
skulu hwan dagh sionga högtidhelika sina tidher togh mz stadughet
oc ödhmiukt, Ey mz roopfulle röst wtan wari thera sangher
matheli-kin stadugher oc enfallir, Ey mz bruthne röst, ey mz discant wtan
fullir mz alle ödhmiukt oc gudhelighet, . . . swa som budhit war j gudz
ända».5 Lucidariet stadgar slutligen rörande sångutförandet: »Syst-

1 Lucidarium, Gap. 7 (Klemming, 5: 66): Oc thy skulu twå systra hwar
dagh regera chorin Oc twå til saman sionga versiculos, Oc j storom högtidhom
oc festis duplicibus Rectrices chori swasom är främsta cantrix oc succentrix skulu
stånda j tidhomen fore pulpito, Än j hwardagx tidhom standin j sinom stallis,
hwar thera j sinom choor Oc j största högtidhom skulu fyra systra som äru
rectrices oc versicularie sionga til saman Benedicamus.

2 Jmf. Xav. Haberl, Magister chor alis, Regensburg 1900, s. 81: »An Ferien
und einfachen Festen (simplex) beginnt ein einziger Sånger den Introitus, an
se-miduplex und Sonntagen intonieren zwei, an duplex drei, an allen höheren Festen
aber vier Sänger, wenn sie in hinreichender Zahl vorhanden sind. Der Chor
fährt fort und singt bis zum Psalmvers.»

3 Lucidarium, Gap. 4 (Klemming, 5: 62): Oc är nakot byriande j androm
chorenom, thz byrie succentrix hwilkin i förra wikunne war horista.

4 Rev. extrav., Gap. 4 (Klemming 4: 54).

5 Klemming, 5: 20.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:19:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1907/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free