- Project Runeberg -  Samlaren / Tjuguåttonde årgången. 1907 /
191

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sverker Ek, Bidrag till kännedomen om Kellgrens kritiska verksamhet i Stockholms-Posten från och med år 1790

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bidr. till kännedom om Kellgrens krit. verksamh, i St. P. fr. o. m. 1790 191

När Kellgren i recensionerna af Skjöldebrands "Försök om det
Sublima" vill uppräkna de estetiska arbeten, han satte högst,
nämner han Marmontels "Poetik", Batteux’ "Cours de belles lettres"
och Sulzers " Theorie der schönen Künste". Valet af verk och
författare är ytterst betecknande, ty de representera alla denna
öfvergångsströmning från klassisismen, hvilken man just efter Batteux’
slagord nämnt: riktningen mot det naturliga. Denna lösen, som
under olika tider betydt så mycket och olika, åsyftar här en
naturefterbildning i samma anda som rococosnäckans graciösa stilisering,
och med denna stils genombrott fick den ock anhängare öfverallt i
Europa. I Sverige studeras emellertid själfva hufvudmannen Batteux
mindre utan i stället den mera åt klassicismen lutande MarmonteL

Som vi se af uppräkningens rangordning, ansluter sig också
Kellgren mest till Marmontel, "den ljusaste, sannaste och finaste af alla
Æstetiske Författare", som den entusiastiske skalden kallar honom.
I denna beundran kan ej eftervärlden gifva Kellgren rätt. Marmontel
var ju alltigenom en medelmåtta, och i sin estetik representerar han
typiskt 1700-talets medelsnittssmak. Dock får hans betydelse för
Kellgren därför på intet vis underskattas. Fast Marmontel ingalunda var
revolutionär, hade han ett visst sinne för tidens kraf och saknade
ej blick för poesiens djupare väsen. Det för Kellgren mest tilldragande
var nog, som Söderberg framhåller, just "hans lära om den poetiska
entusiasmen såsom ett sinnets berusning ’ivresse delire ochfureur’."1

Hur erinrar ej detta om Kellgrens berömda "Råd till en ung
författare. " Samma uppfattning om än uppblandad med äldre åskådningar —
märk, att dikten skiljas från vältaligheten blott genom metern,
fastän, och häri ligger det nya, Kellgren mera tycks ställa poesiens
fordringar på den senare än tvärtom — finna vi i detta yttrande på
tal om Ekebergs "Tal öfver Freden": "Hvad vi anse som det första
och nödigaste af alla bevis (på kallelse til Skaldekonsten), är
mindre at träffa här och der en skön vers, ofta mödans, minnets eller
händelsens foster — — —, men at öfveralt röjande den rikedom,
den otvungna följd af tankar, den ständiga värma i bildning och
känslor, den lätthet i uttryck, som gör at hvar vers synes född af

1 Se a. a. s. 24.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:19:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1907/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free