Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oscar Wieselgren, Samuel Olof Tilas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
32 Oscar Wieselgren
tärisera som sällskaps- och skämtvisor, men däremot låtit den rena
dryckesvisan blifva föga representerad.
Oxenstierna hade rätt, då han kallade Tilas bachanaliska
dikter Bellmaniana, ty så till form som innehåll röja de starkt
inflytande från Bellman. De äro skrifna till bekanta melodier och
liksom Tilas dikter i allmänhet ämnade att sjungas. Men det kan
ej nekas, att de genomgående kännetecknas af en viss matthet.
Det är långt emellan dessa dikters klubbstämning och den bacchiska
yran hos Bellman. Motivkretsen är den inom dryckesvisan vanliga;
särskildt är det ett, inom 1700-talsdiktningen ytterst ofta användt
uppslag, som förekommer i ett par olika versioner — Venus och
Bacchus lockelser i täflan med hvarandra. Än är det kärleken, mot
hvilken man söker botemedel:
Kjärleks boijor trycka
Och en ringa Lycka
Han oss gier.
Drufwe-Saften
Ökar åter kraften
Och i Win Wi dränka kjärleks gräl.
än åter framdrages Bacchus som den olycklige älskarens ultima
ratio för att inverka på en obönhörlig skönhet:
Uppå min trohet har du rön
Och ännu min kjärlek räcker.
Men om den snart ej får sin lön,
Bacchus honom släcker.
Åter en annan gång är det den afvisade älskaren, som kastat
sig i armarna på Bacchus och nu gläder sig åt att hafva
öfvervun-nit Cloris och kärlekens tyranni: han är så grundligt botad, att han
»i sina Supe-Calaser
Aldrig på Clorisar tänker.»
Detta motiv tillhör de allra vanligaste inom bagatellpoesien;
det varieras i olika former hos Grécourt, Grleim m. fl. och har inom
svensk diktning sin klassiska representant i Bellman.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>