- Project Runeberg -  Samlaren / Tjugunionde årgången. 1908 /
134

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrik Böök, Per Elgströms romantiska poesi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134 Fredrik Böök

De grekiska gudagestalterna införas i sceneriet, men därvid
följer Elgström ofta endast Oxenstjerna i spåren. I skildringen af
sjöfartens ursprung i "Skördarnes" femte sång återfinner man Thetis,
Poseidon och "den gamle Ocean" i mycket nära öfverensstämmelse
med Elgström. Anmärkningsvärd är dock den heta färg, som
Elgström förmår att skänka rococons nog så blekta mytologiska apparat.
En sådan praktscen som Elgströms skildring af Afrodites
uppstigande ur hafvet är i stort sedt identisk med Oxenstjernas i
"Skördarnes" femte sång (II, s. 112—113), men Elgströms fantasi
formligen berusar sig i måleriska detaljer, som till stor del måste vara
själfständiga.1 På samma sätt är skildringen af Afrodites
landstigning på Cypern hos Elgström alldeles öfverensstämmande med
Oxenstjernas i "Skördarnes" nionde sång (II, s. 188), men har fått
sinligt-konkretare form.

I "Afrodites födelsedag" skulle man nästan lika rikligt som i
"Sigvarth" kunna exemplifiera Elgströms beroende af den
Kellgrenska blankverstekniken, ehuru direkta reminiscenser äro fåtaliga.
Man skulle också redan här kunna uppvisa, hur Elgström lånar från
sig själf, hur han upprepar situationer och bilder.

Ben unga kärleken är, äfven den, formellt inspirerad af
Kellgren; versslaget är nämligen hämtadt från "Ode till sällheten".
Skildringen af kärleksbegäret är alldeles analog med den i "Sigvarth"
och är likaledes inspirerad af Sapfos andra ode. Den erotiska
situation, hvari dikten mynnar ut, återgår till Kellgrens " Sigvarth och
Hilma" (III, s. 298).

Öfverblickar man dikterna från Elgströms andra period, så visar
det sig, att Shakespeareparafrasen, som Atterbom betecknar som
ett ganska sällsamt företag,2 ingalunda intar en så isolerad plats i
hans diktning. Elgström har en omisskännlig benägenhet att bygga

1 Dock skulle nog flera drag kunna återföras till de i 1700-talspoesin så
vanliga beskrifningar af badscener och nuditeter. Elgströms rad: »Den ljumma
vågen smeker Cypris’ former» är t. ex. en reminiscens från »Dagens stunder»
(s. 38), där Mirza säges vara »nersänkt i de ljumma vågor — som smeka sig
kring hennes sköt».

2 Minnesteckningar och tal, II, s. 108.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1908/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free