- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionde årgången. 1909 /
34

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrik Böök, Stagnelius och Chateaubriand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34 Fredrik Böök

skall visa sig, att Stagnelius af den franske diktaren mottagit
starkare och för sin konstnärliga utveckling betydelsefullare intryck
än hvad man på förhand skulle vara böjd att tro.

I.

Le merveilleux du christianisme.

Närmast till hands ligger ju gifvetvis att jämföra Stagnelii
Martyrerna med Chateaubriands Les Martyrs. Warburgs anmärk-
ning är, i den försiktiga formulering han gifvit densamma, obetin-
gadt riktig: man har rätt att anta, att Stagnelius af Chateaubriands
prosaepos har låtit locka sig att poetiskt behandla en martyrhisto-
ria. Själfva det stoff han valde finnes i episodisk form i Les Mar-
tyrs. Redan i slutet af tredje boken1 omnämnas bland helgonen i
himmelen "Félicité et Perpétue." I början af adertonde boken be-
rättas det, till tröst för de förföljda kristna, om tidigare trosvittnen,
och här förekomma bl. a. "Félicité et Perpétue, combattant dans
ramphithéätre de Carthage". Och i själfva slutscenen i Les Martyrs
(slutet af tjugufjärde boken) skildras hur martyrerna i himmelen
bereda sig att mottaga den döende Cymodocée: "Les saintes mar-
tyres, Eulalie, Félicité, Perpétue, descendent pour chercher leur
compagne."

Men till detta rent yttre uppslag inskränker sig också Marty-
rernas konstnärliga beroende af Les Martyrs. Det sätt hvarpå
Stagnelius behandlat sitt ämne afviker alldeles från Chateaubriands.
Man kan knappast ens göra en jämförelse mellan det subjektiva,
monotona, extatiska dramat, med sitt intensivt smärtbetonade bort-
vändande från hela den yttre världens tomhet och flärd, och Chateau-
briands rörliga och händelserika epos, som öfverflödar af färg och
glans. Det finnes icke heller någon likhet i motiv eller i detaljer.2
I Martyrerna sker icke något öfvernaturligt; det berättas visserli-

1 Då jag icke har tillgång till någon auktoritativ upplaga af Chateaubri-
and, måste jag här och allt framgent afstå från sidhänvisningar.

2 Med undantag för ett enstaka motiv, till hvilket jag längre fram åter-
kommer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1909/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free