- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionde årgången. 1909 /
36

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrik Böök, Stagnelius och Chateaubriand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36 Fredrik Böök

änglarnas och demonernas ingrepp i kampen mellan, det romerska
världsriket och den kristna kyrkan.

Stagnelius hade i Martyrerna alldeles försmått denna Chateau-
briands merveüleux du cliristianisme; i själfva verket var det ju
också eposet, icke dramat, som borde begagna sig däraf. Däremot
är det en reflex af Chateaubriands egen mytologiska teknik, när
han i sitt hyllningsdistikon till Chateaubriand låter det vara en
himmelsk ängel, som i den franske vicomtens gestalt tjusar mänsk-
ligheten med kristen poesi ("Och i en dödligs hamn än vandrar
den gyllne serafen, — han som Martyrerna sjöng".)

Men det var icke blott i dessa enstaka rader Stagnelius gjorde
poetiskt bruk af le merveüleux du christianisme, det var framför allt
i sitt första offentliggjorda diktverk, i eposet Wladimir den store,
som är helt och hållet byggdt på den teori som Chateaubriand
framställt i Génie du christianisme, och som är diktadt med Les
Martyrs till mönster.

Ämnet erbjuder redan rent allmänt sedt en viss likhet med
Les Martyrs: brytningen mellan hedendom och kristendom i ett
stort rike. Syftet är i båda verken ett förhärligande af kristen-
domens makt. Wladimir rasar mot kristendomen och besår fälten
med de kristnas lik; den blodiga stormningen af Theodosia är det
sista lidande, som de kristna skola hemsökas af, och genom denna
olycka skall, så är det bestämdt i himmelens råd,1 kristendomens
sak bringas till slutgiltig seger. På samma sätt är det i Les Mar-
tyrs himmelrikets plan, att den kristna kyrkan nu skall genomgå
sitt sista elds- och blodsdop, sin sista stora förföljelse; genom
denna skall hennes storhet framlysa i ökad klarhet och det romer-
ska väldet skall bli kristet.2 Himmelrikets och helvetets makter
delta i denna sista stora kamp, både i Les Martyrs och i Wladimir
den store; ur den kristet mytologiska synpunkten äro ämnena myc-
ket nära besläktade.

Men om alltså det stora spelet mellan himmel och underjord
är detsamma, så äro brickorna i spelet olika. Det är andra hän-

1 Wladimir den store, s. 22. Samlade skrifter, II, s. 20.

2 Les Martyrs, bok 3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1909/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free