- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionde årgången. 1909 /
37

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrik Böök, Stagnelius och Chateaubriand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stagnelius och Chateaubriand 37

delser och gestalter, ett annat mänskligt innehåll i Wladimir den
store. Martyrpoesien återfinnes alls icke där. I stället för de stora
och figurrika freskerna hos Chateaubriand med deras invecklade
handling möter oss hos Stagnelius ett ytterst enkelt händelseför-
lopp. Wladimirs själ betäckes af natt och vemod; syner från him-
len och helvetet kämpa om honom, söka beveka honom att bli
kristen och att utrota de kristna; när han stormat Theodosia, föres
som fångç inför honom en kristen grekisk prinsessa, som väcker
hans kärlek, men som han ädelmodigt lösger; han öfvergår till
kristendomen och förmäler sig i Konstantinopel med prinsessan
Anna, som af en himmelsk uppenbarelse uppmanats att bli Wladi-
mirs brud. Detta är alla de yttre händelserna i Wladimir den
store. Den geniala skildringen af Wladimirs oförklarliga vemod
och förtviflan i första sången — en af dessa gripande subjektiva
bekännelser, som man återfinner i alla Stagnelii skenbart objektiva
skapelser — en del välgjorda, men föga intressanta strids- och be-
lägringsscener, samt den vackra af prinsessan Anna berättade epi-
soden om Eudoxia — detta är det egentliga psykologiska innehållet
i dikten, om man ser bort från det öfvarnaturliga, från le merveüleux
du christianisme. Det mytologiska maskineriet, som hos Chateau-
briand endast är ornament, ehuru ett rikt utbildadt ornament, öfver-
höljer i yppiga guirlander hela händelsestommen hos Stagnelius.
Det är därför man kan göra gällande, att Wladimir den store är
skrifven med Les Martyrs som mönster, ehuru det mänskliga hän-
delseförloppet i de båda dikterna icke är detsamma. I det öfver-
drifna användandet af den kristna mytologien ligger för öfrigt gif-
vetvis den stagneliuska diktens svaghet: det finnes ingen balans
mellan det naturliga och det öfvernaturliga, det är en organism
utan senor och ben.

Genom en detaljerad undersökning kan det visas, hur troget
den mytologiska apparaten i Wladimir den store efterbildar Les
Martyrs.

Det är dock att märka, att det i Stagnelii dikt icke förekom-
mer några utförliga skildringar af himmelriket och helvetet, sådana
som Chateaubriand i täflan med Milton och Dante inlagt i Les

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1909/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free