- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionde årgången. 1909 /
38

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrik Böök, Stagnelius och Chateaubriand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38 Fredrik Böök

Martyrs, där hela den tredje boken är ägnad åt beskrifningen af
det nya Jerusalem och nästan hela den åttonde åt Satans hem-
vist. Tör dylika utförliga tillståndsskildringar har Stagnelii föga
omfångsrika epos icke plats; strängt taget höra de icke heller till
det episka maskineriet.

Men själfva den metafysiska förutsättningen är gemensam för
de båda diktverken; det är den, som Wladimir själf efter nattens
drömsyner uttalar i de undrande orden:1

Så gifves

ofvanföre den rymd, som af Solen med gyldene strålar
famnas, der stjernornas eld i azuren tindrar, en annan
ljusare verld? så gifves ock en af mörker och villor
jemt med den förra i strid? Och allt hvad på jorden vi röna,
är af Andarnes verld blott skuggor och dunkla symboler?

De himmelska andarnas värld föreställer sig Stagnelius på
samma sätt som Chateaubriand. När de belägrade kristna i Theo-
dosia rikta brinnande böner till himmelen om räddning, så följer
skalden bönens flykt2 på alldeles samma sätt som Chateaubriand
biskopen Cyrilles bönesuck inför den förestående förföljelsen.3 Äf-
ven hos Stagnelius är det den heliga jungfrun, som tar mot män-
skornas böner. Detta ögonblick, Theodosias stormning, motsvarar
ur den kristna mytologiens synpunkt slutscenen i Les Martyrs, de
båda trosvittnenas död på arenan; och liksom hos Chateaubriand
himmelen och helgonen glädjas i den stund, då Guds frälsningsplan
går i fullbordan och offret sker,4 på samma sätt skildrar Stagnelius
jungfruns fröjd, och hur

Olga på harpan slog en triumfsång: helgonen gladdes.

Himmelriket har flera sätt att ingripa i mänskornas lif. Det
sker genom drömsyner (Wladimirs drömmar i första sången, Annas
i tredje sången; Cyrilles dröm i andra boken, Hélênes i sjuttonde

1 Wladimir den store,, s. 16. Samlade skrifter, II, s. 14.

2 Wladimir den store, s. 21, Samlade skrifter, II,- s. 20.

8 Les Martyrs, slutet af andra boken och början af tredje.
4 Les Martyrs, slutet af tjugufjärde boken.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1909/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free