- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionde årgången. 1909 /
102

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Martin Lamm, Lidnerstudier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102 Martin Lamm

flera af de scener, som Warburg vill hänföra till Creutz, sannolikt
af Lidner.

Rustan och Mirza synes ha varit en opera i idyllisk stil, spe-
lande i orientalisk sagomiljö. Om själfva handlingen lämnar det
bevarade fragmentet ingen upplysning. Men man kan dock se
själfva uppränningen. Det gäller den persiske prinsen Rustans
kärlek till Mirza, prinsessa af Cyrus. Oraklet har förespått Rustan
"tusen plågor", så snart hans hjärta öppnas för kärleken. Och
skyddsguden Oroaster, som åtföljer Rustan i skepnad af hans gu-
vernör,, liksom Fénélons Mentor-Minerva, öfvertalar honom att
uppge sin kärlek. Samme skyddsgud har också i skepnad af en
konung Sulim på de Atlantiska öarne friat till Mirza, och vid frag-
mentets slut låter han hämta henne genom ambassadörer. Man har
väl rätt att tänka sig en lycklig utgång, sedan båda de älskande
luttrats genom pröfningar. Det öfvernaturliga tycks alltså spela en
stor roll i stycket, liksom ju öfverhufvud i operan. Redan i de nu
bevarade scenerna få vi bevittna, hur Oroaster låter andar föra
bort Rustan, sofvande i sitt tält. Att närmare ingå på styckets
poetiska förtjänster torde vara onödigt, då man ej vet, i hvad mån
de få skrifvas på Lidners räkning. Skulle man antaga, att den
poetiska utformningen till större delen tillhör honom, måste man
konstatera ett enormt framsteg framför hans tidigare verk, framför
allt i formen. Det finnes stycken, som i diktion och metrik äro
fullkomliga mästerverk; jag erinrar blott om sjömännens kör.
Versen har den italienska operastilens lättflytande melodiska, ibland
kanske en smula banalt smäktande karaktär, den har dess böjelse
för spirituell och preciös formulering. Vågen "yfver sig" af stolt-
het att få bära Mirza; hennes "ömma bröst" är värre såradt, än
den tiger, som Rustan nyss nedlagt.

Arbetet på Rustan och Mirza blef för Lidner af stor betydelse,
ej endast därför att han fick utbilda sin stil direkt under Creutz’
ledning. Än viktigare var kanske, att han därigenom blef bekant
med operastilen. Detta blef afgörande för hela hans senare
diktning. Den moderna operan med dess växlande rytmer och dess
halft lyriska prägel passade betydligt bättre för hans musikaliska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1909/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free