- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionde årgången. 1909 /
106

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Martin Lamm, Lidnerstudier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106 Martin Lamm

modershjärtat" och som dock har ädla motiv, då det afser att be-
fria barnen "från en föraktlig framtid". Som vi se, är det hans
fulla afsikt att framställa Medea som den brottsliga kvinnan med
det ömma hjärtat; också sina föregående mord har hon begått för-
ledd af kärlekens allbetvingande makt:

Häftiga kärlek! den låga, Du sprider

Är mägtig til Dygder, och mägtig til Brott.

sjunger hon i sin afskedsaria.

Som vi se, är problemet för Lidner att kunna låta Medea mörda
sina barn, utan att hon mister åskådarnes sympatier. Det hade
lyckats för den äldsta af hans föregångare, Euripides, Medea-figu-
rens skapare. Lyckats, därför att han gett sin gestalt stora mått,
därför att han hvarken gjort henne blodtörstig eller sentimentalt
blödig. "Stark och het i hat och kärlek", är hon buren af en
enda passion, kärleken till Jason. Den slår om till hat, då han
sviker henne, och hon finner intet annat medel att tillfredsställa
sin hämnd än att mörda barnen. Hon vet, att slaget träffar henne
också, ty hon älskar barnen. Men hon har offrat allt för Jason,
och hon är beredd att offra allt för sin hämnd. Hennes själsstri-
der äro skildrade med en underbar psykologisk konsekvens; hon
är en figur med stora, klara linjer, som ej kan förfela att göra in-
tryck på åskådaren. Euripides Medea har ej haft stor betydelse
för renässansens och fransk-klassicismens Medea-tragedier, därför
att den är för litet komplicerad, för litet raffinerad, och vi skola
också se, att Lidner trots sina grekiska studier tagit ytterst ovä-
sentliga direkta intryck från den.

Den traditionella Medeafiguren stammar från Seneca. Hans
hjältinna är den medvetna brottslingen, furien, som njuter af att
väcka förfäran och fasa. Hon har mördat fader och broder för
Jasons skull, och i det afgörande ögonblicket, då hon skall stöta
dolken i deras bröst, träda deras hämnande skuggor fram för hennes
blick och leda hennes arm. Hon fråssar i blod. Då hon mördat
det ena barnet, hejdar hon sig och besluter att spara det andra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1909/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free