- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioförsta årgången. 1910 /
68

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johan Mortensen, Hvem var Nils Nyberg?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

68 Johan Mortensen

första numren af Polyfem. Hans stridshumör vaknar åter, och han
lofvar att såsom medlem af Sällskapet för det löjliga göra sin plikt
och sända bidrag. Det är dock först efter sitt besök i Stockholm,
som han verksamt ingriper — och då voro redan flera af de
Bagg-fotska papperen publicerade. Således i de ögonblick då dessa
förbereddes var Livijn långt borta från alla tankar på den litterära
stridens upptagande.

Den stil, i hvilken "Kapten Baggfots papper" äro skrifna, är
dessutom en helt annan än Livijns. De äro skrifna i den nakna,
lifligt berättande sjuttonhundratalsstilen: Voltaires prosa i den något
tyngre form, som denna skrefs af Wieland, författaren ilar från
faktum till faktum utan att någonsin fördröja sig med bilder eller
fördjupa sig i reflexioner. Endast här och där märker man spår af,
att Thorilds prosa inverkat på stilen — ett gemensamt drag för
de båda vännerna. Så t. ex. på följande ställe i artiklen om den
tungusiska teatern:

"Här ser man Racines porträtt emellan Sophoclis och
Calderons, Corneilles bredvid Shakespeares, Voltaires vid siden af Terentii
och Senecas och Moliéres i bredd med Euripidis och Aristophanis.
Således det plattäcka bredvid det bergstora och det känselmatta
bredvid det kämpestarka."

De sista epiteten äro tydligen formade efter Thorildska mönster.

Livijns stil är alltid och öfverallt en annan. Den glider icke,
den berättar icke, den borrar sig inåt. Den går aldrig raka vägen
fram till målet, utan springer i underliga krokar. Det är en stil,
som lärt af engelska och tyska humorister. Hans första
prosastycke af någon betydenhet, "David Lif bergs lefverne", är en studie
i Sternes stil. Olof Mollbergssons bidrag i Polyfem äro skrifna i
kantigt snirklade perioder, som förråda, huru mycket deras författare
sysslat med den juridiska kanslistilen, och de äro rikligt beströdda
med infall och sentenser. Sändebrefvet dessutom imiterande
bibelstil. Livijns språk är saftigare och färgrikare än Hammarskölds.
Redan från denna synpunkt är det således otroligt, att Livijn skulle
hafva skrifvit Kapten Baggfots papper.

Dessutom är Livijn alls ingen älskare af estetiska diskussioner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:04:19 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1910/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free